I am this day

Alla inlägg den 7 november 2015

Av Ellinor - 7 november 2015 13:44

Idag är det kladdkakans dag, jag råkar också har namnsdag på ett mellannamn, Ingela, så grattis till alla som heter det. Jag tänkte faktist ta och bjuda på ett av mina recept på en underbar syrligt, söt kladdis (jag kallar kladdkakan så), så det blir en Citron- och Kardemummakladdis idag. Det är en kombo som enligt mig i stort sätt är oslagbar!
Receptet är enkel och utgår från ett grundrecept från Arla.

- 100 g smör eller margarin
- 2 1/2 dl strösocker
- 2 st ägg
- 1 dl vetemjöl
- 1 tsk kardemumma
- 1 citron

Gör så här:

1. Börja med att sätta ugnen på 175 grader C.

2. Smält 100g smör eller margarin i en kastrull med lite utrymme för mer.

3. Smörj och bröda en springform på ca 24 cm i diametern. Tips när man bröda är att det går att använda potatismjöl, florsocker eller kakao istället för ströbröd/skorpmjöl.

4. När smöret har smält så stäng av platan. Lägg i 1 tsk kardemumma och riv ner citronskal (efter att ha tvättat citronen noga) och pressa ut citronsaften och häll i den i kastrullen. Ta nu kastrullen från värmen/platan. Det går att lägga i kryddorna senare men värmen förstärker smakerna av kryddorna.

5. Nu ska socker, mjöl och ägg i. 2 1/2 dl strösocker (går att byta mot andra sockerarter, eller minska mängd), 1 dl vetemjöl samt 2 ägg. Äggen knäcker jag sidan om och lägger i sist (i grundreceptet står det att det ska röras i först, men för att minska risken att äggen börja tillagas av det varma smöret så gör jag detta sist). Rör till en slätt smet.

5. Häll över smeten i springformen och placera mitt i den uppvärmda ugnen på 170 grader C i 15 till 20 min, allt efter tycke och smak, ja eller ugn. Det är en tunn kladdis. Servera med vispad grädde.

Jag har inte hunnit vispa grädde till min bit och inget kaffe har jag kokat än. Men nu har ni en version på mitt favorit kladdisrecept, men det kommer inte bli en vana att jag delar med mig av recept! ;)
Jag hoppas ni har en trevlig lördag och glöm inte pappa i morgon.


Allt gott,
Ellinor

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards