I am this day

Alla inlägg under juni 2014

Av Ellinor - 25 juni 2014 22:10

Jag samlar minnen, jag har rätt många, både bra och dåliga. Alla minnen är väldigt speciela, unika. De allra flesta påverka hur jag handlar i olika situationer, både medvete och omedvetet. Mina minnen säger mig att människor kan förändras, eller för att använda ett bättre ord, utvecklas. Utveckling är det bättre ordet, en utveckligen som sker på grund av en händelse vilket i sin tur skapar minnen.
Det finns olika typer av minnen och lustigt nog kommer jag inte ihåg alla. Men det man inte kommer ihåg kan inte varit viktigt för en i stunden. Visa minnen är inpräntade med tjat och upprepning, som hur potatis ska tillredas, en del av dessa minnen gör en nostalgisk, för mig handlar det om hur jag manglar min tvätt.
Minnen kan förstärkas, musik är en sån förstärkare, men även smaker. Apelsinsaft har ett sånt minne för mig, det hör ihop med min farfar och farmor. Det är något som hjälper en att minnas.
Minnesteknik är lite av a och o när det kommer till inlärning. Det är svårt eftersom minnet gärna är selektiv och alla har olika former av minnesteknik. Jag personligen minns i bilder, jag har inget fotografiskt minne utan snarare vad jag skulle beskriva som ett målande minne. För mig innebär det att jag lär in på ett skönlitterärt sätt, vilket innebär att vissa ämnen är väldigt svåra att få in eftersom jag inte kan använda mig av mitt vanliga inlärningsmönster. Men det innbär inte att jag inte lär mig något, jag lär mig mycket men kan inte utrycka det på önskat sätt och därför går det också förlorat för omvärlden att se det.

Samlar ni på minnen? Har ni någon teknik för det?

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 19 juni 2014 20:28

Sitter just nu på tåget hem från veckomässa i Karlshamn, det är nästan ett år sedan jag var där sist. Som ni kanske vet så hade jag pratik där då, en pratik som jag minns med värme och glädje, dock så var inte resultatet av pratiken det jag önskat. Så idag åkte jag tillbaka, i dag då Lunds valda biskop hade sin sista mässa i den församling han jobbat i sedan 2007, samma församling jag hade pratik i.
Det var ett avslut, både för mig och för den valde biskopen. Jag var där för att lyssna, där för att låta mig vägledas efter ett år som varit mycket förvirrat år för mig. Det var helt enkelt att knuta ihop säcken för att ge det där avslutet, kanske rent av få ledtrådar till var världen har i sitt sköte åt mig.
En bit på vägen, en strimla av hopp, men till vad?

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 18 juni 2014 23:49

Har ni någongång tvekat att göra något som ni vill för att det helt enkelt finns för många hinder i vägen eller av rädsla över de oförutsedda? Jag har i alla fall gjort det senaste dagarna. Har ni någon gång varit med om en händelse som ändrat detta, som gjort att ni besluta om att göra det i alla fall? Senast idag så hände det, jag obeslutsam och så plösligt när jag nästan har bestämt mig att inte göra det så händer det där enda som ändra på det. Det är fantastiskt!
Jag känner mig lite dragen vid näsan, fast på ett positivt sätt! Så var jag övertygad om att det jag funderat över faktisk ska ske, att det finns en mening med det. Det var ett kall helt enkelt för en enda sak, vilket är farsinerade!

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 15 juni 2014 23:10

Där finns så många ord att använda, men när jag ska använda dem så är det ibland som om de aldrig funnits. Varje söndag som en talande symbol för den första dag i resten av vårt liv. Jo, så är det! Inom den kristna tron så är veckans första dag den heligaste, det är uppståndelsens dag. Söndagen är som våren, den väcker upp en och låter en förbereda sig på resten av veckan, året, resten av livet.
I dag, på veckans första dag, så har det skrivits svensk kyrkohistoria. I dag har Svenska kyrkan fått en ny ärkebiskop, en kvinnlig ärkebiskop, den första i Sveriges historia. I världens mest sekulariserade land går kyrkan före med flaggan i topp, i detta land så är kyrkan något som stödjer och arbetar för varje människas lika värde, man som kvinna, vuxen som barn, gamal som ung, kyrkan går före. I denna kamp för människans lika värde så står miljön med, människans ansvar överlämnat från Gud, ett ansvar vi ofta försummat, men i denna kyrkan så gör man inte det längre. I denna kyrka så vet man att miljön är människans ansvar och man vågar ta det som en kyrka med människor.
Av denna kyrka är jag formad, av denna kyrka är jag påverkad, av denna kyrka så får jag känna Guds styrka. Jag är varje liknelse, jag är en del av skapelsen, jag är värdefull och betydelsefull, och vet du, det är du med!

Allt gott
Ellinor

Av Ellinor - 13 juni 2014 21:34

Jag pröva just nu 5:2 dieten och idag fasta jag. Det innebär att jag endast får inta 500 kcal, så alltså är det en halvfasta. Blir lite besatt av mat av alla dess slag under de dagar då jag fastar. Tittar på recept och framför allt bilder. Tårtor har varit ett huvudtema! På Instagram finns de otroligt finna bilder på tårtor och jag blir sugen på att baka och dekorera! Dock gör jag inget sådant på de dagarna jag fastar, varför pröva sig själv när man inte måste? Men vad inspirerad jag blir!
Skulle mer än gärna hjälpa till att organisera olika eragemang, bröllop, babyshowers ect. Det vill säga som vän och privatperson, hade inte orkat med att jobba med det, jag hade antagligen blivit galen då!
Men tänk er cupcakes med rosa och blå baby skor, eller en uppbyggd bröllopstårta med ett pärlband av fjärilar och blommor, allt i socker! Är inte så himla duktig på att baka, dekorera är nog mer min nitch! Det gäller dekroration av det mesta, inte enbart bakverk! ?
Ja, det är alltså så jag håller mig "upptagen" på en fastedag då jag inte jobbar. Äter med ögat!

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 12 juni 2014 18:49

Det är nog den roligaste av utbildningar om det sker på rätt sätt! Det gjorde det idag! Så jag har haft möjlighet att stärka mina kunskaper och lära mig något nytt. Ja, vi har gått igenom rehab med, så flyttningstekniken sitter med, och det är också roligt. Det är ju otroligt viktigt med rätt arbetsställning, bra med repetition och uppdatering. Så det har varit en händelserik dag!

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 11 juni 2014 19:47

Som jag har berättat innan så känner jag två som väntar barn. Dessutom så har jag ju tagit upp stickning och funderar därför på att sticka babymössor till de små, väljer mellan tre modeler. Funderar givetvis över färgvalet med, givetvis blir det pastell, men vilka färger? Gult och grönt ligger nära till hands, men jag tycker det är roligt att sticka rosa och blått. Dessutom gillar jag att blanda och vara kreaktiv. Det får helt enkelt bli en överraskning om jag nu hinner med!

Allt väl,
Ellinor

Av Ellinor - 11 juni 2014 15:03

Semestern börjar närma sig för alla dem som jobbar, vilket innebär att jag går på utbildning för sommarjobbet eftersom jag ska vikariera för dem. För min del är det inte enbar sommarjobb som gäller, jag har nämligen en del skolarbete som har halkat efter som jag så smått börjat ta i tu med. Det är inte det roligaste, men det ska göras och det ska göras bra. Viktigt av flera anledningar.
Så något direkt sommarlov blir det inte. Det hade varit underbart att resa till Medelhavet, men det kostar att leva. Kanske kan det bli något nästa år om jag lyckas spara lite.
Men det kanske blir en tur till Danmark i alla fall och vem vet kanske rent av Tyskland med!

Allt gott,
Ellinor

Lite smak av Medelhavet med citronpannacotta

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards