I am this day

Alla inlägg under augusti 2017

Av Ellinor - 31 augusti 2017 22:05

Om sådär sjutton dagar är det dags för kyrkoval. I mångt och mycket påminner det rätt mycket om valet till kommun, landsting och riksdag.
Skillnaderna?
- Endast medlemmar har rösträtt!
- Man får rösta när man fyllt 16år!
- Röstningen gäller till församlingen, stiftet och på nationell nivå.
- Man rösta på nomeneneringsgrupper, det finns både politiska och opolitiska grupper!

Mer om detta kan man läsa om på www.kyrkovalet.info

Från och med måndag (4/9-17) går det att förtidsrösta!

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 30 augusti 2017 09:49

Jag sitter på balkongen, det är runt 17 grader och grått men förkylningen har gjort mig varm! Obehagligt varm faktiskt. Nere i tvättstugan torkar tvätten och en ljudbok spelas i pluggarna jag har i öronen. Ena kattens klor är klippta och jag ska även klippa den andras med.
Dom (katterna) ska till min pappa idag så ska han se efter dem medan jag åker för att hälsa på min syster. Så ska väskorna packas och städa undan lite innan jag åker neråt.
Nervös idag, skolan börja för mig. Är rädd för att jag ska glömma det, det har varit nära att hända. Kvällskurs, min första i Lund.

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 29 augusti 2017 18:27

Små förkyld nu. Började med ont i halsen. Ni vet, det där när man slappnar av. När man har tid för det. Snörvlar, nyser och har ont i halsen.
I övrigt känner mig inte särskilt sjuk. Ingen feber eller överdriven trötthet, nästan tvärt om faktiskt.

Vilar ändå. Försöker göra allt för att bli bättre. Behandlar de symtom jag har. Vill må bättre på fredag. På fredag då jag åker för att hälsar på min äldsta syster med familj.

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 28 augusti 2017 19:17

Då var det dags igen, skolan börja. För min del är det bara en gång i veckan så här i början. Mer intensivt senare under terminen. Dessutom så är det massa annat på gång också.

Alltid nervös när jag börja ny kurs, det går aldrig över. Skulle väl säga att jag vant mig vid att vara nervös, så jo jag är det fortfarande. I år töjer dessutom på gränserna genom att gå över andra sidan gatan från LUX till SOL i Lund. Båda humanistiska men ändå olika! Såg det nu i skrivande stund att jag går från ljus (latinets lux betyder ljus, namnen Lucia och Lucifer har sin grund i detta) till sol (vilket, lustigt nog också är ett latinsk ord som betyder sol som i svenskans sol). Så från ljus till ljus, kan det gå annat än bra?

På schemat stå klassisk grekiska, en utmaning som ska bli spännande att bita i! Jag vill gärna klara det, jag vill gärna klara det bra! Håller tummarna på att mitt tålamod är med mig hela vägen fram.

Så nervös över det. Nervös över att hitta rätt lokal på onsdag. Och så allmänt nervös. Men det finns något så otroligt tillfredställande med att möta denna nervositet och se resultat från det som hör det värt att göra om och om igen!

Så vem vet, plösligt förstår ni inte ett ord om vad som står här. Då är det kanske rena grekiskan för er.

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 25 augusti 2017 10:02

Det var illa. Hela den förbaskade tanden var attackerad av karies! Valet stod mellan en dålig lagning och att dra ut den. Det blev att jag drog ut den. Tandläkaren såg också att det var några tänder till som behövdes fixa så det är väl bara att boka tider till det med så småningom. En månad i taget.

Känner mig dock löjlig med en hörntand borta. Det blir sneda leende för min del ett tag framöver. Tycker faktiskt inte om det. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva hur det ser ut när jag ler, vill bara gömma mig.

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 24 augusti 2017 19:40

Det är andra gången denna veckan jag bakar scones. Lyckades så kolossalt bra föra gången så jag ljuger inte om jag säger att de var bland de godaste jag ätit. Dessutom är de ett bra bröd till favorit mackan. Som bonus till det så passar en av mina favorit drycker, te, så perfekt till!

Det är ju rätt enkelt att göra scones, fast jag har börjat inse att det är ett bröd som trivs bäst med att arbetas sammans med händerna, långsamt. Brödbakets Despacito ;) !

Tevattnet har kokat upp och scones ligger på en plåt på spisen och bara väntar på att ätas upp! Så nu gäller att välja te! Tro mig jag har rätt mycket te att välja mellan!

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 22 augusti 2017 11:27

Japp, det har hänt, igår kväll. Känner mig lite gammal på grund av det faktiskt. Där sitter jag i soffan och mumsar på min favoritsmörgås då det plösligt händer, en halv tand ramla ut! Helt utan förvarning. Ingen smärta, inga ilningar!
Så det var bara att boka tid till tandläkaren. Praktiskt var det också att göra det på folktandvården här i skåneland, direkt på nätet. Fredag morgon tog jag.
Hur rädd som helst, men inte för tandläkaren utan för förlusten av mina pengar. Det är ju faktiskt hur dyrt som helst också! Vågar knappt tänka på det. Vilken blir slutsumman??? Nåja, nu blev det ju faktiskt ett måste.

Det är sista veckan av semestervikariatet. Tre nätter kvar att jobba, sen ska jag vara lite ledig. Fokus lägg på studierna då! Nästa vecka börja skolan där jag tar på mig nya spännande utmaningar genom att ge mig på gammelgrekiska! Ska var modig!

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 21 augusti 2017 19:01

Natten mellan lördag och söndag hade jag otroligt svårt att sova. Hade ont som få gånger i mitt liv. Redan innan jag gick å la mig så smärtade det, men jag tänkte att det sover jag bort. Efter många om och men så somnar jag. Två timmar senare är jag vaken igen och har förbaskat ont i höger sida. Min första tanken var: shit! Inte bindtarmen! och som den Google-generation jag tillhör så googlar jag symtomen på telefonen. Hittar mycket bra info på 1177.se och kan släppa oron för blindtarmen. Jag kan nämligen röra mig och går upp på toa, tankarna är att det kanske är förstoppning. Men icke. I alla fall så måste jag ju få mer än två timmars sömn och jag känner mig lite frusen. Var tussan har jag lagt värktabletterna? Har jag inga kvar? Hittar några i min arbetsväska (tack och lov) och tar ett par. Smärttopparna försvinner och jag kan sova, äntligen. Sover dåligt, svårt att vända på mig på grund av smärta.
Söndag eftermiddag är jag otroligt tacksam att jag kan köpa smärtlindring hos Ica. Efter ha bollat om smärtan med en vän så kommer vi framtill att jag antagligen har fått en sträckning och jag lova mig själv att om det inte var bättre tills idag (måndag) så skulle jag ringa VC. Tack och lov så var det bättre! Inget VC (gillar inte att gå till doktorn). Fortfarande lite ont, men inte mer än jag kan hanterar, mer öm. Men jag har ändå tagit det lilla lugna idag.

Allt gott,
Ellinor

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards