I am this day

Alla inlägg under december 2014

Av Ellinor - 31 december 2014 21:48

Timmarna på detta gammla året börjar ta slut, runt om i världen är det redan nytt år sedan några timmar tillbaka. Själv har jag ätit trerätters och njutit av flera filmer på teven. Det är alltid mycket tankar och funderingar när det gamla året börjar ta slut och det är svårt att sortera sina tankar. Det har inte varit det bästa av år men inte det sämsta heller, men nästa år kan bara bli bättre. Jag har rätt höga förhoppningar om nästa år, det sista året jag är i tjugoårsåldern så jag bör nog ha höga förväntningar. Det är ändå med skräkcblandad förtjusning jag ser fram emot det nya året, med en medvetenhet om att allt kan hända. Allt som jag har i dag kan vara förändrat till i morgon!
Nu ska jag ta och njuta av året sista timmar framför en film.

GOTT SLUT OCH GOTT NYTT ÅR!!!!!

Allt gott,
Ellinor

Maten

Av Ellinor - 30 december 2014 20:24

Det är väl ingen som missat att morgondagen är den sista på detta året och för en del så innebär detta nyårslöften. Jag är själv inte den som avger några nyårslöften utan brukar nöja mig med mål för det kommande året. Mitt är att ta en kandidatexamen i teologi samt hitta ett spännade och utmanande jobb när jag väl gjort det. Det finns en massa delmål i detta som ska klaras av, men det ska gå. Jag vet att bland annat min kära mor har fler förhoppningar för mig, men hon har satt mållinjen vid min trettioårsdag, vilket ger lite mer än ett och ett halvt år. Jag tror på det där med att sätta upp realistiska mål, då är de betydligt lättare att nå även om man alltid bör sikta mot stjärnorna.

I media märks det att det är nytt år i antågande med antydningar mot nyårslöften, bantning, träning och sluta röka är centralt i reklamerna. Vi påminns om våra laster och i cirka en till tre månader kommer några av oss göra allt för att bli av med dem, med mer eller mindre lyckade eller misslyckade resultat.

Vad gör då att vi väljer just den förste januari för att försöka förbättra våran liv? Vi hade ju lika gärna kunnat välja vår födelsedag för att göra detta eller rent av den 6 juni eller 7 november. Varje dag ger en möjlighet till att leva bättre och vara en bättre människa oavsätt om denna förändring tar sin början den första januari eller någon annan dag på året. Jag tror att det är betydelsefullt att man minns detta för att man ska kunna lyckas med sitt mål, för även om gårdagen vart misslyckad och dagen känns tung så ligger möjligheten i morgondagen. Allt kan hända i morgon, hela din värld kan förändras, på ont och på gott. Tänk att det faktiskt kan handla om ett enda beslut, som att välja vad man ska göra resten av livet, vad man vill jobba med. Det kan verkar simpelt men vägen mellan A och B kan vara lång och enkel, lång och svår eller kort och enkel, kort och svår. Oavsett så blir det en livsförändring och under stunder finns tvekan där, ska verkligen vägen var så enkel? Ska den var så här svår? Frågorna slipper man inte undan när det är stunder av tvekan.

För mig har det varit av vikt att hålla fast i ett beslut jag tog julafton 2010, därför är det också viktigt att jag ger mig själv möjligheten att uppfylla mitt mål för nästa år. För i slut endan så handlar det om att vi ska ge oss själva möjligheten att vara dem vi är och vill vara, om det så handlar om att sluta röka, skaffa barn, gå ner i vikt eller bara gör en god handling varje dag.

Med detta vill jag önska alla lycka till med nästa åt och önska ett riktigt gott slut!

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 29 december 2014 20:20

Över allt runt om mig förbereder sig människor för nyårsafton, vi är nog inte många som firar den själv. I år blir det så för mig, mycket för att jag ska upp å jobba morgon efter så det är inte passande att göra något särskilt. Det är dock inte ovanligt att jag firar just nyår själv, vanligtvis brukar jag ändå piffa till och göra mat jag tycker om, men i år blir det vad jag hittar hemma i skafferi och kylskåp. Det kan kanske bli något fantastiskt av det med.
Vad gör ni? Vad finns där för speciella nyårstraditioner?
När jag var liten var det väldigt ofta någon form av fågel till nyårsafton, från och till så var nyårsaftonen en form av förlängning av julbordet. Med det sagt så mennar jag att nyårsafton ses som en möjlighet att faktisk pröva andra jultraditioner än de klassisk svenska, och för att äta upp godisbordet från julafton som antingen inte hanns med eller ens orkades. Maten är alltså en vecka efter jul fortfarnade centralt. Vi äter som om vi aldrig sett mat och ibland tycker vi det är gott, ibland inte.
Vad ni än gör av nyårsafton, så gör något ni tycker om och ha en trevlig kväll.

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 29 december 2014 00:09

Så här innan nyår så har jag funderat på hur ett nytt år påverkar en, det vill säga mig. Vad har jag lärt mig om mig själv. Jag är väl ungefär samma person som för tio år sedan, men det finns skillader. Det innebär förbättringar. För mig som levt ensam större delen av mitt vuxna liv så är det ganska påtagligt vad som hänt, hur jag mognat och förändras.
När jag var nittion var jag kall och avståndstagande, det var helt enkelt svårt att komma mig in på livet. Jag var dock rätt omedveten om detta och det var nog till min fördel, omedvetenheten alltså. Det jag också tänker på är hur jag priotera då och hur jag priotera idag, det har förändras en del även om några av målen är det samma. Jag antar att man skulle kunna kalla det att mogna.
Med ålder har jag blivit gråttmildare än någonsin, jag undviker helst att gråta offentligt men det blir svårare med åren när jag blir berörd samtidigt så har jag också blivit mer mån om hushållningen även om det är långt ifrån perfekt. "Bygger bo" skulle man antagligen kunna säga och en vild gissning säger att det är den biologiska klockan som tickar.
Bara lite reflektioner...

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 25 december 2014 01:30

Varje år är det samma visa, en del stressar runt i köket och vill att allt ska vara perfekt och ordnat i precis rätt tid och andra, mig in räknat, är den som tror att det ordnar sig. Vad gör det om julbordet serveras 14:30 istället för 14:00? Trotts att en del av mina familjemedlemmar agerar som om det vore världens undergång så vet dem att det inte är det, men humöret som följer får mig att önska jag var på månen i stället. Jag tror inte på en perfekt jul, anser att det är rätt omöjligt särskilt med tanke på syskon och syskonbarns olika viljor, julen ska tas med en nypa salt. Visst är det trevligt med all julmaten och tjocka släkten (i måtta vill säga), men det är inte huvudsyftet med julen. Jo, det är klart att jag lägger stor vikt på Jesu födelse, men ännu större vikt lägger jag på vad denna födelse betyder, vad den har för symboliskt värde. ... det är mörkt nu, men det blir ljusare igen! Där har ni det i en halv mening, en halv mening som symboliserar året men också så mycket mer. Utan mörker blir det inget ljus, i den mörkaste natt lyser stjärnorna som klarast. Ta vara på mörkret för utan det skulle ni inte se ljuset!
Som sagt, det var som vanligt en jul bort om alla ideal. Det är inte så lätt att skapa en idyllisk stämning i en trea med åtta personers olika syn på saken. Jag tror traditionen är viktig för stämningen, det är ingen jul utan mammas julkakor, även om jag inte äter dem. Det är det lilla som gör julen.
Jag hoppas att ni har haft en god afton, att någon tanke har gått till frälsaren som föddes i Betlehem under de enklaste av förhållande när ingen tog emot för tvåtussen år sedan. Jag hoppas även det har funnits tankar på de barn som lever i liknade förhållande i världen, att ni tänkt på de kristna barnen som lever under förföljelsen och inte kan fira denna helg som vi. Mest av allt så hoppas jag att ni funnit glädje i det lilla, att kärleken till varandra har fått vara med och fira jul!

En riktigt god jul och en strålande fortsättning önskar jag eder alla!
Ellinor

Av Ellinor - 16 december 2014 23:32

Det blir nattligt arbete i slutspurten på min hemOMtenta, men vad gör man inte för att bli godkänd. Det är inte så himla roligt, likhheter mellan olika kyrkor tradtioner, olikheter och varför en kyrkotradtition har så stor framgång på södra halvkolotet samt synen på vad kyrkan befinner sig om femtio år. Som sagt inte så lätt, men från och till väldigt intressant.
Kampen fortsätter....

Mycket bättre går det med min kreaktiva sida, är antagligen mer kreaktiv än vad jag tror om mig själv, har bara probelm med att vara tålmodig. Det är lustigt hur ens kreaktivitet plösligt vaknar. När jag bodde i Jönköping så blev det aldrig något ordentligt med det, var helt enkelt lat, vilket jag skulle säga att jag fortfarande är. Trotts det så pysslar jag som aldrig för, det blir förklädden, kransar av julgranskulor, pärlkors, pappersstjärnor oc bakning av alla dess slag. I det sist nämda har jag en förmåga att exprimenterar. Det innebär att jag hittar ett recept jag gillar gör det och nästa gång jag bakar så ändrar jag på det receptet, på så sätt har jag gjort pepparkakskladdkaka och moccakladdkaka. Som sagt så låter jag min kreaktiva sida flödda.


Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 14 december 2014 21:50

Tiden går så himla fort, kan inte riktigt begripa att det är den tredje advent idag! Antar att det är så för de flesta. Känner personligen att jag haft fullt upp! Förvånade nog, det är ju inte jag som håller i det stora julfirandet.
Fast jag har haft mycket att göra så har jag inte varit lika ineffektiv som vanligt, utan det har gott bättre. Förhoppningsvis riktigt bra! Värst kan jag tycka det är med tågen som tar tid och jag inte har någon större lust att plugga där.
Men, men...
Fullt upp nästa vecka med, några avslut på olika uppgifter i skolan och lite annat.

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 12 december 2014 15:31

Har varit utan internet under flera timmar under dagen, men till sist kom nätet tillbaka, otroligt nog! Sitter fortfanade med min hemtenta och önskar att den skulle kunna bli färdig idag. Det är väl inte helt omöjligt, det är trotts allt adventstid och jag menar att det är en tid för mirakel, eller vad säger ni? Det värsta är att jag vet att jag kan det men så ska fotnoterna med och disskutionen ska vara där. Det handlar ju oftast om frågor man inte ens funderar på att ställa sig innan man ska skriva en uppgift som denna! Sånt är livet.
Är det inte ofta så att de allra flesta dileman som vi ställs inför är sådana vi inte riktigt har funderat över, antagligen för att vi ser dem som självklara eller för att de inte tidigare har varit väsentliga att fundera över. Jag tro nog det är så.

Så här mitt i mycket akademiskt skrivande så börjar funderar på om det har påverkat min still när jag skriver? Är den någon skilland på mina inlägg för två år sedan (stillmässigt) jämfört med idag? Det är något jag nog måste kolla upp, kanske kan jag se en positv utveckling eller, om det vill sig illa, en negativ utveckling.

Allt gott,
Ellinor

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards