I am this day

Alla inlägg under juni 2015

Av Ellinor - 30 juni 2015 22:01

Här är lite bilder på vad jag pysslat med de senaste två veckorna!

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 30 juni 2015 21:15

Om igår blev en dålig dag, så har idag varit en härlig dag. Den har innehållet allt från ögongodis till effiktivitet och vidare till gapskratt! Jag kan inte förändra hela världen, men jag kan göra något lite någonstans ibland.
Det känns som hela jag har varit med utan autopilot i sikte. Observant, uppmärksam och kreaktiv. När det är så har jag mina absolut bästa dagar, då är de bra, ibland till och med mer än bra.

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 29 juni 2015 22:06

En del dagar förstörs av en händelse som är mindre än en minut lång. Idag är en sån dag. Frustration och ilska har präglat mig efter den stunden, likt väl som djupa andetag och bön i ett sätt att hantera det. En relation blir präglad och jag tänker på hur jag ska påverka den till det positiva istället för att låta den ligga där och göra det svårt för mig att vara den goda kristna människan jag vill vara.
Djupa andetag, samtal med Gud. Gode Gud, hjälp mig att vara den människan du ser att jag kan vara. Hjälp mig att möta min med människa med kärlek, även när de sårar! Jag ber Dig, hjälp mig! Amen
Som ett mantra blev bönen, en del av ilskan blev till sand. Kornen finns där och jag fundera på hur jag ska möta det med kärlek och inte ilska. Eld släker inte eld, de förgör varandra.

Djupa andetag och tankar på favorit grejerna. Solen kom fram i kväll, jag läste en bra bok och jag ska ut på äventyr i veckan!

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 28 juni 2015 21:32

Söndagens tema är att inte döma, mer komplicerat än så är svårt att få det. Kan vi låta bli att döma varandra, är det inte något vi gör hela tiden? Detta ständiga dömande, det gäller allt från vilka kläder människor bär till hur vi fostrar våran barn, det så enkelt att se flisan i sin broders (och systers) öga och bortse från bjälke i ens eget öga. Är det inte självklart? Måste man inte alltid börja med sig själv? I'm starting with the man in the mirror. I'm asking him to change his ways.
Jag börjar med mig, jag väljer att älska mig och detta leder mig vidare att älska min nästa. Sann kärlek dömer inte, den är vilkorlös. Den ger mer än vad den tar och därför utgör den också motsatsen till att döma. Att älska.

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 27 juni 2015 22:42

Det är inget konstigt med att jag spenderar lördagen i Malmö, men idag var det ändå lite extra guldkant. Vi var och shoppade (jag fönstershoppa) på Emporia med min äldsta syster och hennes yngsta dotter som är nere från Månsarp, med flera familjemedlemmar. Mycket folk och mycket rea, hittade en tröja jag ville ha, men har man inte råd så har man inte, men nog är det mer att man vill ha när man inte kan. Tycker nog jag vellar mer när jag faktisk har råd, vilket är lite märkligt.
Under kvällen åt jag middag hos min mor och så tittade vi på en film. Nu är jag på väg hem, sitter på tåget som just nu är i Lund. I morgon är det ideellt arbete i kyrkan i Perstorp som står först på schemat, sen städ och ett provbak.

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 26 juni 2015 21:29

Vet ni vad repellera betyder?
Jag gör, det är ett ord jag lärt mig denna månaden på Barnkanalen av alla kanaler. De diskuterade det ordet samband med ballonger. I grunden så handlar det elektroder, repellera betyder att stöta bort, avvisa. En magnet utgör ett bra exempel med sin plus och minuspol, där motsatser attrahera och likheter repellera.
Ordet låter lite som reparera, så det är lätt att höra fel och kan på så sätt bidra till lite komik.

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 24 juni 2015 22:35

Ibland när jag lyssnar på mina favorit låtar på engelska så önskar jag att jag skulle kunna ge utryck för dem på svenska, det vill säga så att melodin passar ihop med min svenska text. Ta till exempel Thinking out loud med Ed Sheeran som jag tycker är helt fantastisk, även om man inte skulle välja att ta med melodin utan bara göra en svensk tolking av den poesi som texten utgör så ör det svårt att fånga samma känsla av romantik. Det är oneckligen inspirerande att försöka hitta rätt ord på svenska för vad man faktiskt hör, att göra en direkt översättning ger inte samma klang av romantik som texten utstrålar.
Det finns uttryck som används på engelska som är främmande på svenska, rent av bisarra, men även vice versa. Att hitta det motsvarande uttrycket på svenska, en utmaning trotts att man kanske faktiskt använder det. Det står som spön i backen uttrycka på engelska med att det regnar katter och hundar, it is raining cats and dogs som alltså inte alls betyder något på svenska. Det är samma skulle kunna sägas om It's raining men som skulle kunna utrycker att det regnar män, men som egentligen säger att det är många män som visar intresse för uttryckaren av texten, att det kan göras ett val. Som ni säkert märker så är där många möjligheter till att tolka och ändra texten i en översättning. Hur håller man sig så textnära som möjligt och ändå ger utryck för vad texten faktiskt säger? Det är en nyckelfråga. Svår att besvara men ständigt väsentlig.
Att få tillgång till en text på orginalspråket öppnat andra dörrar än översättningen, att läsa en annan översättning på ett annat språk kan ha samma effekt. Det är verkligen något jag varmt kan rekomendera om det är något som är oklart i vilken typ av text ni än läser. Jag antar att det är därför så mycket kurslitteratur som är på engelska aldrig översätts. Jag hade ändå en lärare som tyckte att vi skulle läsa Platons Gästabudet på engelska, tills jag påminner honom om att det vat grekiska som var orginalspråket, ovan på allt gammelgrekiska, alltså går det lika bra att läsa den svenska översättningen.

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 23 juni 2015 23:18

Jag läser mycket, faktum är att det är en viktig del av mitt liv. Där finns en del böcker jag läser om ch nära på kan utantill. Trotts det så kan jag upptäcka nya saker i böckerna hela tiden, göra nya analyser av dem. Det ger ofta självinsikter med, särskilt när jag frågar mig varför jag reagera på ett viss sätt när jag vet vad som kommer att hända.
Det kanske är lite bisarrt, men jag får möta mina rädslor i alla mina favorit böcker. De kommer inte att lösa mina problem, dock hjälper de att hanter dem. Att bara fråga sig varför? är alltid en början till utveckling och förståelse.
Att läsa är att reagera på olika känslor under vad som skulle kunna kallas kontrollerade förhållande, det i sig minska rädslan för att uttrycka känslorna i andra sammanhang. Ibland funderat jag på om vi inte lägger förmycket Gudslikhet vid förnuftet, kanske ska det var känslorna istället som är den stora Gudslikheten! Det är bara funderingar, men som alltid intressanta sådana.

Allt gott,
Ellinor

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards