I am this day

Alla inlägg den 4 november 2015

Av Ellinor - 4 november 2015 22:24

Idag hände det, jag fick ett telefonsamtal om det där första steget från att vara tillgänglig för arbete till att faktiskt ha ett arbete. Ironiskt nog så var jag på mitt timjobb just då och hade telefonen på ljudlöst, så det var faktiskt tur att jag märkte att det rignde. Jag fick en arbetesintervju. Så nu har allt från vad jag bör ha på mig och hur stadigt handskaningen ska var till hur mycket jag vill ha i timmern/månaden i lön börjat snurra i mitt huvud. Det går alltså ner till fingernalarna när jag tänker på vad för första intryck jag vill göra, dock kommer jag säkert bita på naglarna den dagen av nervösitet, mest för att jag säkert kommer vara där en halvtimme för tidigt.
En annan sak som också snurra i mitt huvud är alla eventuella frågor de kan tänkas ställa, det var faktiskt blandet första jag tänkte på när jag lagt på luren. Jag ska punkta upp dem för er.

? Du har anget NN som refrens, vad tro du hen säger om dig?
? Varför ska vi anställa just dig? (en given klassiker)
? Värför söker du denna tjänsten? (också en given klassiker)
? Kan du nämna tre positiva egenskaper hos dig?
? Kan du nämna tre av dina dåliga sidor? (det går inte att säga att man inte har några, man måste vara realist)
? Hur kommer det sig att du har haft flera olika tjänster?

Listan kan göras hur lång som helst (fast jag i skrivande stund inte kommer på fler frågor) och de är knappast några andra frågor som är enklare. Det är tur att jag har arbetat med min självkänsla och självförtroende så jag har faktiskt inga problem med att ange mina goda sidor och inte heller mina dåliga sidor. Självmedvetenhet kan vara ett smikrande drag när man sitter i en arbetsintervju.
Det är lite mer än en vecka innan jag ska dit. Under den tiden kan mycket hända och jag kommer att förbereda mig så mycket jag bara kan inför den, genom att bland annat strukturera upp vettiga svar på alla eventuella frågor (studieskadda kanske?) som jag kommer på. Just nu känns det rätt lungt och jag känner att det inte kommer vara några större problem. Det är som jag läste i en artikel kring tips vid en arbetsintervju var att faktiskt speglevända situation genom att tänka att du inte kommer med något nytt sätt att göra bort dig på som inte chefen eller den som utför intervjun inte har varit med om förr, det har allså blivit en del händer med andsvett för dem så man ska inte låta det oroa en. Jag tro ärlighet vara längt, så hade jag varit bevärad av exempelvis handsvett så hade jag också varit öppen med det, för trotts allt är det naturligt att vara nervös i nya och främande situationer.

Allt gott,
Ellinor

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards