I am this day

Alla inlägg den 6 januari 2014

Av Ellinor - 6 januari 2014 18:36

Tre visa mäns ankomst till det lilla barnet i krubban är rätt centralt för dagen. Det är lätt att glömma bort Herodes som omnämns i dagens evangelie, det är lätt att glömma bort Jerusalem som är omnämnda i texten. Oron dessa känner för att en ny konung har blivit dem givna, de förstår inte att det inte handla om någon politisk konung. I sin räddsla för att ett barn som sägs vara den nya kungen ska ta makten ifrån honom handla Herodes drastiskt, men detta får vi bara en antydan om idag. Ens rädsla kan orsaka att man gör saker som inte alltid är så bra, inte alltid är så sockersött som gåver till ett nyfött barn.
Att inte handla är inte heller det lämpligaste alltid heller, det är lätt att begå misstag på grund av rädsla. Jesus föddes inte bara till oss som med glädje skulle rusa till stallet i Betlehem och gratulera Maria och ge honom gåvor, han föddes även för de osäkra, onda, rädda och skrämda, hans frälsning är till för alla. Allt vi behöver göra är att öppna våran hjärtan och ta emot. Gör vi detta så är vi som dem som följde stjärnan som lös över ett stall i Betlehem för så länge sen.

Som många andra så undrar jag vad Maria tänkte när dessa kungar komm för att uppvakta hennes lilla barn som hon lindat och lagt i krubban, men mer undrar jag vad Josef tänkte. Allt för ofta har vi en bild av Josef att han skulle vara mycket äldre, varit gift tidigare, men ingen vet säkert. Jag tycker berättelsen talar emot en sådan situation, jag tror inte Josef var mycket äldre än den unga Maria, jag tro inte han hade barn sen tidigare. Så vad tänkte han, denna man som är ett sånt stort mysterie för bibelforskningen?
Det är tankar som snurra i mitt huvud en dag som denna, jag vill uppmärksamma Josef!

Allt gott,
Ellinor

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards