I am this day

Alla inlägg den 15 september 2014

Av Ellinor - 15 september 2014 13:09

Om svensk valpolitik vore en hockeymatch så skulle det spelas suden nu, men nu är inte den svenska valpolitik det. Detta lämnar Sverige utan vinnare i valet. Ni kanske undrar hur jag kan säga så? Sverige Demokraterna dubblade väljare sen förra valet och kom dessutom in i flera av landets kommuner, till mitt stora förtret. Då vill jag ber er titta på vem som var valets förlorare, jo Moderaterna. De tappar ungefär lika många väljare som SD vinner! Nu är det inte så att det är Moderatväljare, enbart, som valt att rösta på SD, det är mer komplext än så. Saken hör i alla fall till att moderaternas fall öppnade upp Socialdemokraterna att bilda regering, detta utan egentligen gjort någon framgång i valet. Med detta sagt så är det rödgröna blocket motpol till SD och med en rödgrön regering så är SD's inga vinnare. Detta märktes redan i slutdebatten i SVT i fredags.
Så vi står här måndagen efter valet, väntar på sluträkningen och personrösterna, utan några egentliga vinnare i det svenska valet. Betyder detta att vi får ett instabilt land? Nej, antagligen inte, vad än alliansen säger. Socialdemokraterna har trotts allt erfarenhet att styra i underläge och denna gången har Miljöpartiet blivit inbjudna till att hjälpa till.
Frågan kvarstår fortfarande, utan annat svar än spekulationer, varför rösta 12,9% på SD? Jag tror personligen att det handlar om att blockpolitiken inte funkar för väljarna. Röstar man på moderaterna så vill man att deras politik kommer fram, samma sak om man röstar på socialdemokraterna. Det som dock framgår av valet är hur stort antal flexibla väljare där finns, hur många väljare som faktiskt byter parti från gång till gång, är detta kanske de osäkra väljarna? Om i så fall vad kan man göra gör att de ska känna sig mindre osäkra på vad de ska välja? Åter igen så gör inte blockpolitiken detta bättre, väljarna måste ju veta vad som är skillnaden mellan partierna. När jag tänker tillbaka på samhällslektionerna i grundskolan och gymnasiet så fick jag lära mig partiernas historia och grundläggande ideologi, men vad säger det mig idag? Inget! Jag föreställer mig att många befinner sig i samma situation, men utan det politiska intresse som jag har, så den bild de får av partierna är konfliktfyllda och missvisande.
Som vanligt var det över 80% av de röstberättigade som röstade! Vilket är bland de högsta i världen bland de demokratiska länderna och jag är tacksam att så många väljer att stå upp för sin demokratiska rätt, särskilt när omvärlden är en sån orolig plats, när Europa inte känns så säkert! Det är faktiskt där kampen för en värld i kärlek och solidaritet börjar, det är där jämställdheten blir genomförbar.
Det blir fyra tuffa år för svensk politik, vilket antagligen ger en långsam utveckling, men det handlar om fyra år sen är det val igen. Svensk politik möte sin första stora förändring på dryga trettio år för fyra år sedan, denna förändringen öppnar upp för ytterligare förändringar. Det var nära i går, med en avsaknad på 0,9% så var Feministiskt initiativ nära att ta riksdagsplats. Detta innebär att vi antagligen kommer få se ännu större förändringar i svensk politik fram över, Fi har redan starta en revlotion för kärlek och jämställdhet och det är på väg ut på större vägar för likt SD så blev de också invalda i ett antal kommuner.

Så som du vill att andra ska vara mot dig, så ska du vara mot dem.

Allt gott i kärlekens och solidaritetens tecken,
Ellinor

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards