I am this day

Alla inlägg den 9 april 2014

Av Ellinor - 9 april 2014 22:39

För drygt ett år sedan så sprack bandet i gummit som höll samman ett väldigt betydelsefullt armband. Det har tagit mig drygt ett år att fixa det, men nu kom jag till skott. Från början så var målet att fixa ett liknande band, men när jag nu stod i en affär och hade möjlighet att köpa band så fanns inget av den sorten, där fanns dock guld och silver, vilket jag köpte.
Vanligt viss brukar jag bara välja silver, har en nära anknytning till silver, men denna gången valde jag guld och egentligen bara för att den matchar en av pärlorna på armbandet. Så jag sätter mig och lagar detta speciella armbandet och börjar trä på pärlorna på guldtråden så reflekterar jag över varför armbandet är så speciellt. Armbandet som jag talar om är givetvis frälsarkransen, och pärlan som matchar är Gudspärlan, vilken är den största pärlan och är gyllene.
Där sitter jag och som skrivet trär på dessa pärlor av olika betydelse, den första jag trär på är Gudspärlan. Den är en bra grund, för mig utgår hela armbandet utifrån denna enda pärla trotts att det handlar om en cirkel. Symboliken är stark och slående när jag kommer på att genom att använda guldtråd ökar symboliken och ger mitt armband en större mening. Nu fick Gudspärlan möjlighet att, genom att dela färg med bandet som binder samman armbandet, genomsyra varje pärla i armbandet! Om varje pärla representerar en dela av livet så är det just så jag vill att mitt liv ska vara, att Gud genomsyrar allt! Det är en mäktig känsla, en underbar känsla och en givande känsla.

En anledning till att jag tog tag i att laga min trasiga frälsarkrans är att vi, jag och E, Sakta Maria Kyrka i Helsingborg där dessa pärlor knyter samman kyrkan. Om besökte kommer ni snart kunna läsa om på

kyrkonordarna.wordpress.com . Dessa pärlor gjorde ett stark intryck på mig, vilket gjorde att jag kände att det var dags att laga mitt armband. En orsak till att pärlorna gjorde ett sånt intryck på mig är för att jag är i en böneperiod i mitt liv. Bönen har en större betydelse är någonsin för mig och pärlorna i frälsarkransen är starkt förknippade med bön likt rosenkransen (katolsk/ortodox böneband med ett kors på).


Värdet i den enträgna bönen ligger inte i att Gud ska höra oss - utan att vi ska höra Honom. William McGill

Allt gott,
Ellinor

Några av pärlorna som går att finna när man promenerar runt i Sankta Maria Kyrka i Helsingborg

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards