I am this day

Direktlänk till inlägg 12 januari 2015

Vi behöver bli flera

Av Ellinor - 12 januari 2015 23:56

Har idag varit på veckans första möte, denna gången var det Gudstjänstgruppen i Perstorp församling som var på agendan. Varje gång jag sitter i dessa grupper så är jag farsinerad av hur lång bort från den digitala världen vi befinner oss i. Fast det ska då tilläggas att i Perstorp så mailar vi till varandra i alla fall. Trotts det är det ingen som använder sig, men undantag från mig, av digitala hjälpmedel och där är heller ingen uppmuntrand till att använda sig av det heller. Detta är en kamp jag kör. Svenska Kyrkan har allt mer att tillgå digitalt, men deras idella (i alla fall där jag befinner mig) är olyckligt omedvetna om detta, detta behövs det bli ändring på. Fast jag tycker ju att bo i en lite ort som Perstorp så gäller det även andra områden. Vad har hänt med digitaliseringen? Varför använder vi inte den? Det gäller att leka sig fram, låt det bli fel om det blir det, det är mänskligt att fela och genom dem lär vi oss. Så vi behöver bli fler som använder oss av den digitala tekniken.

Men det är mer som vi behöver bli fler i! Vi behöver fler ideella i Svenska Kyrkan, inte bara i Perstorp eller i Malmö, utan även i Lunds stift och antagligen även i resten av Sverige! Är du intresserad? Kontakta närmaste församling, alla mail och telefonnummer finns på dess hemsida som du kan nå via svenskakyrkan.se . Om det är i Malmö eller Perstorp så hjälper jag gärna till med kontakten, lägg till en kommentar eller ställ en fråga kring det så ska jag ge den information jag kan ge och vidarbefodra er till människor som kan ännu mer.
Så är du intresserad av att hjälpa till under Gudstjänster, vara ledare i barn- och ungdomsgrupper eller kanske vara konfirmandledare så tvekan inte att höra av dig till din församling eller den församling du vill vara verksam i! Vi behöver bli fler!

Allt gott
Ellinor
Ideell i Svenska Kyrkan i Malmö och Perstorp

 
 
Emma

Emma

13 januari 2015 12:41

Detta är ju anledningen till att inte kyrkan når ut till fler. Nu vet du dock att jag inte är en person som går i kyrkan men var ju aktiv som barn i bankör och tyckte det var jätte kul. Och jag tycker själv att kyrkan borde vara mera aktiv. Då bilden av kyrkan är "gamal" .
För mig (inget illa nu) är det gamla gubbar och tanter som går dit för gratis fika.
Sen tycker jag det är underbart med allt som kyrkan gör med öppna förskolan, kyrkans barn timme, körer med mera. Men det syns på rock för lite.
Min åsikt om det hela kan ju vara bra att ha med sig ❤️
Sen tycker jag det är super bra med alla ideella som ställer upp på att hjälpa till och samarbeta med kyrkan 👍
Kramar

http://www.urenbrudssynvinkel.spotlife.se

Ellinor

13 januari 2015 13:52

Det är en gammaldags bild av kyrkan som gärna råder hos dem som befinner sig mer sällan i kyrkan, det är en utmaning vi som ska in i kyrkan har att möta. Det är dock på väg att förändras med mer anpassad aktiviteter för yngre som lever ett flexsivt liv, med jobb, skola och liknaden.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ellinor - Söndag 17 mars 21:42

Vad var det som hände? Slutade jag blogga medvetet? För mer än fem år sedan började jag min andra tillsvidare anställing i mitt liv. Jag gick från att jobba 50-60% som "vikarie" till att jobba heltid med något helt nytt. Det var inte medvetet jag s...

Av Ellinor - 30 oktober 2018 19:11

Är det dags? Ska denna trettiotvå åriga singel gå på blindedate? Mycket möjligt, även om jag kan tycka att det låter desperat så är det bara ordet som gör det. Så vem vet vad som händer... Datea har inte alls varit min grej någonsin. Jag blir nervö...

Av Ellinor - 1 augusti 2018 21:21

Under eftermiddagen i går får jag ett sms. ?Är du hemma?? ?Jo? skickar jag tillbaks, lite för att jag vet vart en sån fråga leder. Spänt väntar jag på nästa sms. Efter en stund kommer det och givetvis är det en fråga om att komma och hälsa på en svän...

Av Ellinor - 13 april 2018 23:58

Jag ligger vaken. Jag borde sova, men det vill sig inte. Fundera och tänker. Tänker på hur jag ofrivilligt låter rädslor styra mitt liv. Rädd att bli sårad, rädd att såra. Det täcker väl egentligen allt vad rädslor bekommer. För visst är rädsla f...

Av Ellinor - 29 december 2017 01:12

Det finns så mycket jag skulle kunna skriva om. Så mycket som har hänt, men jag vill inte. Jag har det bra, jag lever och ha hälsan. Är det nog? Nej egentligen inte, men för tillfället räcker det. Det är det jag, och säker en del andra där ute, säger...

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards