I am this day

Alla inlägg den 10 februari 2016

Av Ellinor - 10 februari 2016 22:41

Då var fastan inledd, med allt vad det innebär! Så vad innebär det då?
Jag tänker att det ska fungera som en påminnelse hur det var innan. "Innan" kan vara olika saker, dels kan det vara före sin Gudstro, dels kan det var olika historiska epoker, till exempel före Jesu tid eller före potatisens ankomst till Europa. Detta är svårt för mig också, att förstå men ändå inte är präglande just under fastan.
Idag fick jag höra en evangelietext där man frågar Jesus varför han och hans lärjungar fastar så som fariséerna och Johannes (döparens) lärjungar gör. (Mark 2:18-20) Ja, det är lätt att undra, men jag tänker låta det vara en cliffhanger för er som ännu inte har hört eller läst texten. Vad viktigare är är att texten berättar vad Jesus är, nåja nästan i alla fall. Utifrån denna fråga i texten så går det att dra en slutsats att Jesus är en skriftlärd person, han har koppling till fariséerna och Johannes Döparen. En del bibelforskare menar att han tidigare troligtvis varit en av Johannes lärljungar.
Idag fick jag också en påminnelse om att jag tillhör denna världen i form av ett kors av aska på min panna, på samma ställe där jag en gång som spädbarn mot tog detta tecken i vatten. Av jord är du kommen, jord skall du åter vara Där stod jag och tankarna gick direkt till hur jag är bunden till världen. Jag kan bli aska, precis som allt annat i världen, jag består av atomer. Om jag har ett sånt band till världen har jag inte då skyldigheter mot världen? Det tycker jag nog och det önskar jag fler förstod. Under påsknatten så ska vi reflektera tillbaka på denna dagen.

Allt gott,
Ellinor

Nyckelord: #Askonsdag #aska #jord #evangelie #jesus #johannesdöparen #fasta

Av Ellinor - 10 februari 2016 06:39

Redan nu kan jag berätta att detta kommer bli ett kortare inlägg. Ett längre inlägg hoppas jag hinna göra i kväll efter gudstjänsten.
Det är askonsdagen idag och det firas i ett flertal kyrkor runt om i landet, de flesta jag kyrkor jag titta närmre på har dessa gudstjänster i kväll. Vill du uppleva en annorlunda gudstjänst så kan jag varmt rekommendera att gå i kyrkan i kväll. I Perstorp så fira vi denna gudstjänst i Hoppets kapell klockan 18:00 och som alltid är alla välkomna.

Allt gott,
Ellinor

Nyckelord: #askonsdag #fasta #gudstjänst #kapell #kyrka

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards