I am this day

Direktlänk till inlägg 16 april 2016

Dopet och psalmerna

Av Ellinor - 16 april 2016 15:29

När man ska planera ett dop inom svenska kyrkan börja man med att kontakta den kyrkan som man vill ha dopet i. I vissa fall kanske man även har önskemål om en särskild präst, då får man antingen fråga den personligen, eller, om den jobbar i önskad kyrka, anpassa sg efter dennes arbetstider. Dopet kan ske vilken veckodag som helst, dock är det vanligast att man har det antingen en lördag eller söndag. Där finns också möjlighet att ha dopet som en del av söndagens gudstjänst.
När datumet är bestämt så ska det planeras in ett samtal med prästen, ett dopsamtal. Detta samtal kan ske över telefon, fast om möjligt så vill prästen gärna träffa familjen. Givetvis berör detta fräst barndop eftersom man i vuxendop ofta är i kontakt med prästen redan. Under detta samtalet så går man igenom dopet, vad som händer under dopet och vilket syfte dopet har. Det är här man meddelar villar som ska vara faddrar, det kan vara en eller flera personer som är döpta. (Trotts 8 syskon och 9 syskon barn så är jag faktiskt inte fadder till någon! )

Har man då valt att ha en dopgudstjänsten med bara inbjudna så ska man välja psalmer med, detta i samråd med prästen och/eller kyrkomusikern. En av de vanligaste psalmerna som är med på dessa gudstjänster är psalm 248, Tryggare kan ingen vara, för vem vill inte att ens barn ska vara tryggt? Dock, om jag får säga mitt, vilket jag får, något nerstämd för ett dop. En annan vanlig psalm är 791, Du vet väl om att du är värdefull, vilken jag faktiskt vill uppmuntra till användning eftersom den talar till det stora perspektivet. Båda dessa psalmer är välkända och det är en bidragande orsak till att de är vanliga i dopet. Jag vill då uppmuntra till att välja glada psalmer eftersom dopet är en fest! Tycker du det är svårt? Har du ingen psalmbok? Det går bra att låna i de allra flesta församlingar, i bakre delen av dessa finns dessutom en liten kyrkohandbok där bland annat dopgudstjänsten upplägning finns med (Den svenska psalmboken med tillägg sidan 1745 (ca)). Är dopet under sommaren så är sommarpsalmerna där, inte bara 199, Den blomstertid nu kommer, utan 752, Över berg och dal, och 753, Nu är det härligt att leva som en tacksägelse till den livets gåva barnet innebär.

I tacksägelsens anda så finns bönen där, några psalmer har lite av vaggvisa om sig med vacker text. Ett bra exemple på det är 762, Du är en bön som visar på Guds och föräldrarnas plats hos barnet, Bli stilla, låt tystnaden föra dig nära. Närvaron finns där. En kraft so vill bära. Jo, jag vet det är många psalmer på 700 och går man inte i kyrkan fler gånger om året så kan det vara svårt att välja några av dem efter som de är obekanta. Grip du mig, helige Ande, psalm 646, kan upplevas som om något man sjunger för sig själv men som föräldrar och faddrar så reprecenterar ni barnet. Vers fem; Jag har en uppgift att fylla, Kristus har bruk för mig! Därför, helige Ande, vill jag nu tacka dig. En annan lättsjungen psalm, i ett liknade tema är psalm 96, Öppna mig för din kärlek. Vers tre; Nu till din tjänst, o Herre, ger jag min kropp och själ. Låt mig ur döden få uppstå. Kristus, du livet är.

Psalmboken är uppdelad i tema, så det går att hitta psalmer som är särskilt inriktade på just dopet, ett exemple på det är psalm 381, Gud har en famn. Första versen; Gud har en famn, en stor, stor famn, och där han sluter in vart barn so döps i Jesu namn. Han säger: Du är min. I varje dopgudstjänst hör också till att man har en lovsång (det vill säga den psalmen man står upp under), och då är Måne och sol, psalm 21, ett givet val eftersom den är bekant, men förvånadsvärt svår sjungen! Istället kan man välja en som antagligen också är bekant, psalm 7, Lova Herren, sol och måne, vilken håller sig inom de toner de flesta kan sjunga och åter igen korta verser.

Till sist så vill jag kasta oss till baka till 700, där vi har 744, Barn och stjärnor, bara för att jag tycker det är en otroligt vacker psalm. Fast det är klart, jag är ju inte helt objektiv eftersom jag älska psalmer.

Så vi får väl se vilka psalmer kronprinsessparet har valt till prins Oscars dop, det tycker jag ska bli spännande. För övriga som har ett dop på gång, så är ni alltid välkomna med eran frågor, till mig eller till någon i kyrkan.


Allt gott,
Ellinor

Nyckelord: #psalmboken #svenskakyrkan #dop #dopgudstjänst #musik

 
 
Emma

Emma

16 april 2016 17:35

Alltid kul med psalmer även om jag inte går i kyrkan mer än på bröllop, dop och begravningar typ.

Dock var vi ju på dop för någon helt sedan och när vi sjöng måne och sol då så blev jag väldigt glad för jag kan inte minnas att man brukar sjunga den. Då vi hade den på vårt bröllop tycker jag den är en självklarhet även till dopet.
Sen är jag galet svag för tryggare kan ingen vara alltid gillat den och tycker den är jätte fin. Men där är många dip psalmer som är jätte fina.
Den blomstertid nu kommer är ju med en favorit psalm hos mig.
Du vet väl att du är värdefull är jätte fin men jag tycker nästan den har blivit uttjatad eller hur man ska säga. Den känns väldigt mycket som en trend psalm iaf när vi varit på dop.
Men ja där finns ju väldigt många fina och vackra psalmer
Kram

http://www.nouw.com/urenbrudssynvinkel

Ellinor

16 april 2016 18:03

Måne och sol är så vanlig på familjegudstjänster! Sjöng den varje gång när barnkören var med i kyrkan och som sagt jätte vanlig på dop. Tycker själv om tryggare kan ingen vara, men å andra sidan tycker jag om blott en dag med. Har faktiskt sjungit den på begravning med.

 
Emma

Emma

16 april 2016 18:07

Ja man sjöng den alltid i barnkören men tycker det är väldigt fin.
Blott en dag är väl en begravning psalm? Eller ja jag har bara hört den i de tillfällena. Dock tycker jag det är en jätte fin psalm det med. Kom på att jag sjungit även den i barnkören och inte på begravning men den är jätte fin. Men jag förknippar den med begravningar och inte familjegudstjänst

http://www.nouw.com/urenbrudssynvinkel

Ellinor

16 april 2016 18:28

Inte nödvändigtvis. Det skulle säkert många säga om "Han har öppnat pärleporten" vilken är en rätt svängig låt. Och jag menar inte att vi sjöng blott en dag på familjegudstjänster men måne och sol.

 
Emma

Emma

16 april 2016 18:51

Ja men pärleporten är ju frireligiös. Men ja jag kan hålla med om att den med kanske är lite åt begravnings hållet. Vi sjöng den på morfars begravning. Dock tycker jag själv att den är riktigt bra.
Jo jag förstod att det var måne och sol du menade men jag har sjungit blott en dag på familjegudstjänst med. 😃

http://www.nouw.com/urenbrudssynvinkel

Ellinor

16 april 2016 19:07

Den finns med i psalmboken, 235 och jag skulle inte kalla den mer frireligiös än tryggare eller o store Gud.

 
Ingen bild

Moderskeppet

24 april 2016 21:49

Dopsamtal via telefon? Jag har aldrig varit med om att ett dopsamtal har gått till på det viset, var har du fått det ifrån? Är det vanligt förekommande?
Varken jag eller mina väninnor har varit med om något sådant, och vi har varit med om dopsamtal flera gånger var då våra barn skulle döpas. Vi har döpt ett gäng barn. Våra dopsamtal har alltid varit genom ett personligt möte med prästen. Det personliga mötet i det här sammanhanget känns väldigt viktigt.

Ellinor

25 april 2016 05:28

Det är inte vanligt förekommande men det händer, särskilt om det är i annan ort. Min bror hade det när hans dotter skulle döpas eftersom han bor ca 30 mil från kyrkan de valt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ellinor - Söndag 17 mars 21:42

Vad var det som hände? Slutade jag blogga medvetet? För mer än fem år sedan började jag min andra tillsvidare anställing i mitt liv. Jag gick från att jobba 50-60% som "vikarie" till att jobba heltid med något helt nytt. Det var inte medvetet jag s...

Av Ellinor - 30 oktober 2018 19:11

Är det dags? Ska denna trettiotvå åriga singel gå på blindedate? Mycket möjligt, även om jag kan tycka att det låter desperat så är det bara ordet som gör det. Så vem vet vad som händer... Datea har inte alls varit min grej någonsin. Jag blir nervö...

Av Ellinor - 1 augusti 2018 21:21

Under eftermiddagen i går får jag ett sms. ?Är du hemma?? ?Jo? skickar jag tillbaks, lite för att jag vet vart en sån fråga leder. Spänt väntar jag på nästa sms. Efter en stund kommer det och givetvis är det en fråga om att komma och hälsa på en svän...

Av Ellinor - 13 april 2018 23:58

Jag ligger vaken. Jag borde sova, men det vill sig inte. Fundera och tänker. Tänker på hur jag ofrivilligt låter rädslor styra mitt liv. Rädd att bli sårad, rädd att såra. Det täcker väl egentligen allt vad rädslor bekommer. För visst är rädsla f...

Av Ellinor - 29 december 2017 01:12

Det finns så mycket jag skulle kunna skriva om. Så mycket som har hänt, men jag vill inte. Jag har det bra, jag lever och ha hälsan. Är det nog? Nej egentligen inte, men för tillfället räcker det. Det är det jag, och säker en del andra där ute, säger...

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards