I am this day

Alla inlägg den 29 februari 2016

Av Ellinor - 29 februari 2016 20:07

Vart fjärde år inträffar det, den 29 febuari. Faktiskt ganska lätt att komma ihåg när. Regel 1: skottår inträffar alltid jämna år. Regel 2: skottår och valår inträffar inte samma år (undantag för valen till EU och folkomröstningar).
Varför? Jo för att året, alltså den tid det tar för jorden att gå ett varv runt solen, tar en kvarts dag längre, alltså 365 dagar och 6 timmar (cirka). Varför den dagen just infaller i febuari är något jag inte har tagit reda på, fast det är ju logiskt med tanke på att det är årets kortaste månad.
Myterna kring dagen är inte många. Det har varit en dag för kvinnligfrigörelse. Alltså fick kvinnor fria och om jag förstått saken rätt så fick mannen inte säga nej. Tydligen ska det ha varit ovanligt, utan dagen har varit en dag då gränser rubbad kring vad som ansetts passande. Idag så romantisera vi gärna dagen och från och till så dycker det upp filmer och böcker som bidrar till det. En film är Leap year med Amy Adams där det är en tydlig romantisering av dagen från en amerikanskas håll som åker till Irland för att fria till sin pojkvän som är där på någon medicinsk konferens. Ja, ni kan ju se den själv om det lockar.
Detta är vad jag kan om dagen. Kan ni något annat? Myter?

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 29 februari 2016 08:22

På Instagram så utmana mig en vän på en fotoutmaning av @hannawendelbo enligt schemat ovan. Anledningen till att jag lägger ut har med att jag tänkte göra det till en del av mitt bloggande och inte enbart något som bara ska få ta plats på Instagram.
Så den kommande månaden får ni alltså veta hur jag tolkar varje dags utmaning i både bild! Jag skulle tycka det skulle var jätte roligt om ni också ville vara med! Taga eran inlägg med #FotoutmaningMars2016 samt med det aktuella inlägget (ex: #blått)!

Lycka till!

Allt gott,
Ellinor

Nyckelord: #Instagram #foto #utmaning #mars #bild

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards