I am this day

Alla inlägg den 23 februari 2016

Av Ellinor - 23 februari 2016 21:52

De kan inte förstå hur det funkar hos oss.
Det är inte min åsikt, men jag brörjade fundera när jag började läsa om Harry Potter och de vises sten. I det fallet handlar det om mugglar födda, men det är inte långt ifrån verkligheten, idag, igår , i morgon. Det finna med att vara människa är att man kan lära och när man lärt sig fel så går det faktiskt att lära om.
För mig är böckerna om Harry Potter en samhällsrefelktion, dels historisk men också samtida. Det reflektera tillbaka på framförallt andra världskriget och situationen kring det kriget. Har vi i Europa lärt oss något av kriget? Vad i så fall? Varför är det så svårt att leva i fred?
Just nu är tankarna rätt röriga med många trådar så kanske kommer tillbaka till detta när det är klarare.

Allt gott,
Ellinor

Nyckelord: #WW2 #andravärldskriget #HarryPotter #samhällsfrågor #Europa #funderingar

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards