I am this day

Alla inlägg den 21 februari 2016

Av Ellinor - 21 februari 2016 18:55

Då börjar helgen lida mot sitt slut. Nu sitter jag på tåget på som ska ta mig mot Hässleholm där jag byter till tåget hem. I dag så var vädret bättre, tills jag skulle hem då vill säga, solen visade till och med sig under förmiddagen då jag gick till kyrkan. Hela livet är något av en som en sån dag. Det är inte så att man lever ett perfekt liv, men det har sina perfekta stunder.
I Gudstjänsten fanns två huvudleder, kvinnan och kärleken. Prästen drog paralleller mellan kärlek och förräderi. Jag lämnade gudstjänsten med tankar kring över hur ofta vi upplever det enklare att göra det som är fel än det som är rätt. Så här i efterhand så funderar jag på om det inte handlar om att det är ett kortsiktigt beslut. Mina paralleller dras mellan att köpa något hållbart (kärlek) till att köpa något kortsiktigt (förräderi med mera), slutresultatet brukar vara att det som köps kortsiktigt (för att det är billigare/enklare) blir dyrare. Det är min erfarenhet. Vad som kan sägas om det långsiktiga är att det ofta kräver mod. Mod behövs för att kunna göra det villkorslöst, älska villkorslöst. Det var det hon gjorde, kvinnan med historia i dagens evangelie. Hennes kärlek var större än hennes rädsla att bli dömd, för vem var dem att dömma henne? Istället gör Jesus det helt ofattbara och förlåtet henne, för hon älska, för att hon tror!
Allt som ofta så går jag med tankar från gudstjänsterna som behövs redas ut och jag gillar det!

Allt gott,
Ellinor

Nyckelord: #Malmö #Hässleholm #predikan #Jesus #älska #förräderi #kärlek #HyllieKyrka

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards