I am this day

Direktlänk till inlägg 9 februari 2016

Fettistisdag

Av Ellinor - 9 februari 2016 18:20

Då var det den fetaste dagen under året, från och med i morgon och 40 dagar framåt (räkna bort söndagarna), alltså till påskafton är det fasta. För en del så kan det upplevas som en väldigt trist period, men så är inte fallet.
För så avstod man från kött under fastedagarna (så söndagsstek går alltså bra), fast det var ingen stor uppoffring för den större massan eftersom det åt kött mycket sällan, nära på aldrig antagligen. Det är en förberedelsernas tid, en påminnelsernas tid, då allt friande har ansetts olämpligt (källa: Nordiska Museets app Årets dagar ). Under den tidiga medeltiden ute i Europa (ca 500 ef.Kr.) och där innan så var detta en förberedande tid för de som vill döpas. Då gick man i lära under denna tiden (fastan) för att lära sig vad det innebar att vara kristen för att sedan döpas under påsknattsmässan.
Runt om i världen så är (var) fettistisdagen den avslutande dagen på tre dagars firande (fläskesöndag, blåmåndag & fettistisdag. Källa: Årets dagar ).
Frågan är ju hur vi då hantera det i dagens Sverige? När får man börja äta dessa gräddiga bullar och hur länge "får" man äta dem? Frågorna är många och svaren lika så. Generellt så kan man säga att från och med i morgon så (om man följer äldre traditioner) bör man inte äta Semlor annat än på söndagarna (grädde är ju en animalisk produkt). Innan då? Ja, bulle hör ju till förfastan som ofta börja runt två veckor innan askonsdagen, men faktum är att från juldagen (då julfastan är slut) och fram till fettistisdag så skulle jag säga att det är fritt fram.
I vårt reformatoriska land firas fastan ofta genom reflektion kring hur man kan bli en bättre människa, handla bättre och så vidare. Många upprättar fastekalendrar kring just detta. I en sån kan stå hänvisningar till vad som man bör reflektera över eller vad man ska göra annorlunda under dagen. Andra väljer att ta avstånd från något under denna perioden, allt från godis till kött, för att då vinna en bättre hälsa. Utöver detta så börja fasteinsamlingen till förmån för svenska kyrkan internationella arbete MATrätten för varje människas rätt till mat. (Mer finns att finna på https://m.svenskakyrkan.se/?di=643580 )
Varför just 40 dagar?
Det första som går att läsa när man öppnar sin bibel om fyrtio dagar är Noas ark i första Moseboken, Om sju dagar skall jag låta det regna på jorden i fyrtio dagar och fyrtio nätter, och jag skall utplåna från jordens yta allt som finns till, allt som jag har gjort. (...) och regnet strömmade ner över jorden i fyrtiodagar och fyrtio nätter. (Genesis 7:4, 7:12), vilket är intressant i sig. Vidare, och antagligen viktigare finner vi i den judiska traditionen kring påskens firande. I andra mosebok så kan vi läsa om hur det israelitiska folket som utvandra från Egypten och gick där efter i öken i fyrtio år & hur Mose får tillbringa fyrtio dagar med Gud. Detta är en viktiga del i det firandet av påsk som Jesus fira och där efter kom att bli en del av vårt firande.
I nya testamentet så hittar du berättelsen hur Jesus fastar under fyrtio dygn. Under dessa dagar prövas han också av satan (Matt 4, Mark 1:12, Luk 4). Varför han gör det kan man reflektera kring, men det får bli ett annat inlägg.
På hemsidan bibeln.se (svenska Bibelsällskapets bibel, dvs bibel2000) så sökte jag på både "40" och "fyrtio", vilket gav rätt många resultat så man förstår att siffran är betydelsefull. Samma sak (antagligen ännu mer) får man om man söker på "sju". Ja, till siffran sju kan ni ju göra egna slutsatser.

Allt gott,
Ellinor

Nyckelord: #Jesus #bibeln #fyrtio #fasta #SvenskaKyrkan #fettisdagen #semla #maträtten #påsk #åretsdagar

 
 
Ingen bild

Lina

10 februari 2016 00:34

Hej
Kan du inte skriva lite om antagningsprocessen till lunds stift? Hur går antagningskonferansen ut? Är det så mycket psykolog saker som de säger?

Ellinor

10 februari 2016 05:46

När jag var uppe i antagning så satt man ungefär 40 min med psykolog och lika länge med psykoterapeut, men detta var under den föra biskop så det kan ha ändras. Viktigast att säga är att det är samtal.
Men det är en god idé för en av mina fastedagar att reflektera tillbaka, så det kommer under fastan! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ellinor - Söndag 17 mars 21:42

Vad var det som hände? Slutade jag blogga medvetet? För mer än fem år sedan började jag min andra tillsvidare anställing i mitt liv. Jag gick från att jobba 50-60% som "vikarie" till att jobba heltid med något helt nytt. Det var inte medvetet jag s...

Av Ellinor - 30 oktober 2018 19:11

Är det dags? Ska denna trettiotvå åriga singel gå på blindedate? Mycket möjligt, även om jag kan tycka att det låter desperat så är det bara ordet som gör det. Så vem vet vad som händer... Datea har inte alls varit min grej någonsin. Jag blir nervö...

Av Ellinor - 1 augusti 2018 21:21

Under eftermiddagen i går får jag ett sms. ?Är du hemma?? ?Jo? skickar jag tillbaks, lite för att jag vet vart en sån fråga leder. Spänt väntar jag på nästa sms. Efter en stund kommer det och givetvis är det en fråga om att komma och hälsa på en svän...

Av Ellinor - 13 april 2018 23:58

Jag ligger vaken. Jag borde sova, men det vill sig inte. Fundera och tänker. Tänker på hur jag ofrivilligt låter rädslor styra mitt liv. Rädd att bli sårad, rädd att såra. Det täcker väl egentligen allt vad rädslor bekommer. För visst är rädsla f...

Av Ellinor - 29 december 2017 01:12

Det finns så mycket jag skulle kunna skriva om. Så mycket som har hänt, men jag vill inte. Jag har det bra, jag lever och ha hälsan. Är det nog? Nej egentligen inte, men för tillfället räcker det. Det är det jag, och säker en del andra där ute, säger...

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards