I am this day

Alla inlägg under januari 2016

Av Ellinor - 10 januari 2016 19:51

Jag var tidigt i kyrkan, en halvtimme innan gudstjänsten börja. Det var bra för då kunde jag gå in och sätt mig lagom anonymt. Det var en bra gudstjänst och genom att välja så minska bitterheten över att inte själv stå där, så valet var bra. Men visst blev det lite prikärt efter, hon vet ju vad jag gått igenom och ibland så upplever jag att en del av de prästkandidat jag känner upplever lite skuld över att de står där och inte jag, det är inget jag vill!
Minnen vaknade men inga sår börja blöda. Det är himla svårt att vara bitter över något som faktiskt fått en att växa något otroligt mycket, även om det ibland hamlar i konflikt med hur jag känner. Ja, jag skulle vilja stå där idag, vara den som predika om Jesu dop. Men nej, jag skulle inte vilja byta ut den tid som fått mig att växa och bli en bättre människa.
De sägs att man aldrig får mer än vad man klara av, det är sant. Jag har en familj som stöttat mig, vänner med. Dessutom har jag skrivit av mig här från tid till tid. Jag vet inte om min förändring syns eller märks, jag vet bara att jag upplever den, ständigt. En dag är det jag som står där, men idag delar jag min ord här!

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 10 januari 2016 10:12

Just idag är det töväder. Kanske borde jag ta det symboliskt... Sitter på tåget in till Hässleholm för att gå på gudstjänst där. Där finns min utmaning, jag ska höra en klasskamrat från teologen predika. Hon är något jag vill vara, hon är prästkandidat i Lunds stift. Jag fick inte bli det och det skär i mig än, kanske får jag bli det om några år. Det är min utmaning att möta detta faktum och jag känner att det är bra att möta den med en människa jag tycker om och respekterar. Hade jag låtit alternativ två gälla så hade det kanske blivit tvärt om.
Det finns många fler tankar kring detta men de är så röriga att jag inte kan skriva ner dem riktigt än.

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 9 januari 2016 18:16

I morgon ska jag utmana mig själv. Egentligen har jag inget val, det kastas mot mig och jag måste hantera det. Det jag har att välja på är att göra valet själv eller låta valet göras åt mig, jag väljer alternativ ett. När jag nu gjort det så sker det på mina vilkor även om jag antagligen fortfarande kommer tycka det är jobbigt.
Jag vet att jag inte går in på några detaljer, mycket på grund av att det skulle kunna upplevas kränkande och det vill jag ju inte. Så det får helt enkelt stå att jag hanterar det.
Situationen jag kommer placera mig i i morgon skulle hända för eller senare och när jag minst väntat det. Hela detta året kommer att handla om att hantera det, det kommer variera om vad men likväl är hantera ett centralt ord. Dessutom så vill man ju göra det på ett värdigt sätt hur man än väljer att göra.

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 8 januari 2016 22:06

Idag har jag jobbat, det innebär en del bilkörande. Jag säger det bara, jösses vad halt! Men ack så vackert, särskilt ute på landsbyggden med granar, tallar och tomma trädgrenar täckta av vit snö. Ibland ville jag bara stanna bilen och njuta, men så enkelt är det inte. Det har ju knappast gått att stanna på vägrenen med all snö, särskilt när man inte vetat var den är!
Inga problem med tågtrafiken idag i alla fall och det är ett plus.

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 7 januari 2016 11:15

Idag faller snön utanför, inte långsamt och idylliskt, men inte snabbt och skrämmande heller. Den faller på något sätt i en lagom takt. Marken blir bara vitare och vitare, jätte mysigt. Ja, det kommer ett *OM*. Om det inte vorde för min oro för tågtrafiken i morgon och på lördag skulle jag kunna njuta fullt ut, men jag litar inte riktigt på att transprotstyrelsen kan hantera snö i Skåne, särskilt inte längs skånebanan. Ibland är det precis som att bara för att det är ett gäng småorter där de flesta har bli så behöver man inte bry sig lika mycket om det som när det händer i större ort för det är ju inte så många som protesterar. Det ät inte sant, jag gör det, här och nu. Det behövs bättre handlingsplan, för jag som lever i en av dessa orterna utan bli kan bli helt insnöad om inte tågen går (här går inga bussar).
Så det är alltså svårt att njuta av den idyll som presenteras utanför mitt köksfönster, faktum är att jag upplever det stressande nu när jag jobbar på annan ort. Ska dock försöka njuta, för vem vet hur länge idyllen blir kvar? Trotts det vet jag att jag kommer kolla tågtrafiken regelbundet under dagen.

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 6 januari 2016 23:16

Just nu så äter jag clementiner som bara den, det måste nog betraktas som en av de godaste frukter som finns! Hur många jag äter om dagen är ett stort frågetecken, men jag skulle tippa på att det ligger på det rekommenderade dagliga intaget av frukt och grönt från Livsmedelsverket.
Det är ju så mycket i ett med clementin, faktum är att hade det bara varit choklad med så hade allt godis blivit utkonkurrerad på två sekunder. Jo, jag vet, jag hyllar clementinen, faktum är att jag även har djupare känslor för bananer, äpplen och päron. När det kommer till äpple och päron så är jag dock lite kräsen på sorten, gillar inte alla sorter (om de nu inte råkar befinna sig i kakor eller kräm). Just det, jag gillar ananas och kiwi med, särskilt gul kiwi, men det ska ätas med måtta. När jag äter färsk ananas så kan jag reagera lite, på samma sätt jag gjorde på apelsin när jag var liten. Stickande i läpparna och en torr känsla, men det är värt det!
Jag gillar ananaspaj, men den typen av paj går alldeles utmärkt att göra med rabarber med och det blir fantastiskt gott! Längtar till jag har en egen trädgård så jag kan ha det, ja och krusbärsbuskar. Tror inte jag kommer kunna odla clementiner, men man ska ju aldrig säga aldrig!

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 6 januari 2016 10:57

På min telefon finns en lista över möbler jag drömmer om att ha i fin begagnad kvalité. Det är faktiskt en rätt ny lista, har aldrig tänkt på att ha en sån förr. Jag gillar ju att göra vid möbler, rusta upp och/eller förändra. Det är inte lika roligt att göra med nya möbler eftersom det trots allt är nytt.
Än så länge är det bara två möbler som står på listan, fast än där är fler jag vill ha. Främst så beror detta på att jag inte riktigt bestämt mig, för listan speglar också att jag gör val. Jag vet ju inte heller om jag kommer att ha råd någon dag och där finns saker som behövs, som en ny säng (först och främst), en ny soffa (bekvämare) trots att jag inte har en aning vad jag vill ha för någon.
Så det gäller att spara alla slantar jag kan unvara de närmaste månaderna, inte bara till möbler, utan till annat med, men det får ju faktiskt bli ett annat inlägg.

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 5 januari 2016 14:44

En underbar vinterdag, i alla fall för mig. Jag har inte haft några problem med halka eller snö som behövs skottas bort och heller inga försenade tåg (?- verkligen stort!!!). Lite lätt oro har jag känt, men den knuten löste sig. Det är en fantastisk gåva att få lära sig något nytt varje dag, om det bara är att hitta i det område man jobba!
Goda nyheter ha kommit, vilket jag är glad för trotts att jag har många frågor, men det lämpar sig inte att föra fram dem här trotts bara är positivta frågor. Jag nyfikenheten är ett av mina drag, det har jag lärt mig leva med.
Så resten av agen blir bara en slappdag och morgondagen bjuder på sovmorgon (årets första), ingen väckarklocka ska ställas. Misstänker ändå att jag kommer vakna hyfsat tidigt.

Stjärnan från Betlehem leder ej bort men hem

Allt gott,
Ellinor

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards