I am this day

Direktlänk till inlägg 25 januari 2016

Påven kommer till stan.

Av Ellinor - 25 januari 2016 21:39

Ja, inte Perstorp men gott och väl Lund. Det är inledningen på firande kring reformationen, vilket är otroligt spännande. Varför är det viktigt då? För mig som luthersk protestant, varför bry jag mig om att påven? Jo faktum är att kyrkan är en, det är åsikterna som är många.
Att påven kommer till Sverige är en väldigt tydlig påvisning om kyrkans enhet, dessutom så är det symboliskt att han kommer till Lund. Det handlar om att Lund är Skandinaviens äldsta stift, det första stiftet skapades där och innefattade då hela Skandinavien.

Nog är det spännande att påven kommer i slutet av oktober, mest för katolikerna i Sverige, men även för oss som är protesanter. Hur det kommer att bli återstår att se, men det är upptakten till att fira reformationen, det tycker jag är något att se framemot. Jag kommer antagligen blogga mer kring det när det närmar sig.

När påven kom till stan hade varit en intressant titel på en bok, skönlitterär som mer facklitterär. Vad skulle en sån bok kunna handla om då? En skönlitterär skulle kunna vara helt biografiskt, alltså återberättande kring hur det påverkar en vanlig människa som möter påven i dagen Sverige. Fast jag skulle nog tyckt det var intressantare att läsa en fiktion kring förberedelser och oväntade händelser som skulle kunna inträffa, kanske en kärleks historia som följd av arbetet. Men det hade också kunnat vara en deckare där ett mord (eller flera) sker i samband med att påven kommer på besök och det i utredningen visar starka kopplingar till besöket på olika sätt.
En facklitterär bok då, vad skulle det kunna stå i en sån? Det uppenbara är väl att en sådan bok skulle kunna disskutera de teologiska aspekterna och följderna kring ett sådan besök, vad som händer mellan de olika svenska samfunden och de katolska samfunden, både i Sverige och på nationell nivå. Men där finns en tvist att göra i en sån bok. Nämligen att titta på de politiska följderna. Hur vi än gör så går inte politiken att kopplas bort från relgionen. Svenska kyrkan är till exemplen ett demokratiskt samfund, det innebär att jag so medlem kan påverka hur min kyrka ska se ut eftersom jag är kyrkan (det låter hemsk egotrippat, men ta det inte så, utan som jag menar det, alla kristna är kyrkan på ett eller annat sätt), i allafall en pusselbit i den. Den här demokatiska ordningen finns inte i katolska kyrka, utan de använder sig av ett annat sätt för att låta sin medlemar (i brist på bättre ord) få insyn och påverkan i kyrkan. Vad som gäller i båda kyrkorna är att man i alla fall kan söka sig till kyrkans olika yrken, vem man än är, och på så sätt påverka kyrkan. Ja, ni kan nog räkna med att det kommer finnas en sån bok, eller rent av flera inom loppet av ett år. (Men inte av mig;)

Det är det jag funderat på idag, efter fått höra att påven kommer till Sverige.

Allt gott,
Ellinor

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ellinor - Söndag 17 mars 21:42

Vad var det som hände? Slutade jag blogga medvetet? För mer än fem år sedan började jag min andra tillsvidare anställing i mitt liv. Jag gick från att jobba 50-60% som "vikarie" till att jobba heltid med något helt nytt. Det var inte medvetet jag s...

Av Ellinor - 30 oktober 2018 19:11

Är det dags? Ska denna trettiotvå åriga singel gå på blindedate? Mycket möjligt, även om jag kan tycka att det låter desperat så är det bara ordet som gör det. Så vem vet vad som händer... Datea har inte alls varit min grej någonsin. Jag blir nervö...

Av Ellinor - 1 augusti 2018 21:21

Under eftermiddagen i går får jag ett sms. ?Är du hemma?? ?Jo? skickar jag tillbaks, lite för att jag vet vart en sån fråga leder. Spänt väntar jag på nästa sms. Efter en stund kommer det och givetvis är det en fråga om att komma och hälsa på en svän...

Av Ellinor - 13 april 2018 23:58

Jag ligger vaken. Jag borde sova, men det vill sig inte. Fundera och tänker. Tänker på hur jag ofrivilligt låter rädslor styra mitt liv. Rädd att bli sårad, rädd att såra. Det täcker väl egentligen allt vad rädslor bekommer. För visst är rädsla f...

Av Ellinor - 29 december 2017 01:12

Det finns så mycket jag skulle kunna skriva om. Så mycket som har hänt, men jag vill inte. Jag har det bra, jag lever och ha hälsan. Är det nog? Nej egentligen inte, men för tillfället räcker det. Det är det jag, och säker en del andra där ute, säger...

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards