I am this day

Alla inlägg den 20 december 2015

Av Ellinor - 20 december 2015 23:06

Sitter på väg hem efter en helg i Malmö där jag firat fjärde söndagen i advent, bland annat genom att gratta min yngre storasyster som fyller i dag. Det har varit en rätt lugn helg ändå med mest familjehäng.
Jag funderar mycket när jag åker tåg, ibland för mycket. Om jag inte orkar höra mina funderingar så brukar jag ha på en ljudbok som jag kan koncentrera mig på, men den jag lyssna på i kväll tog slut innan jag steg på tåget. Så nu sitter jag här och tänker och undrar, går igenom dagen och så vidare.
Ibland så kan jag märka att jag hållet uppe ett sken av att trivas där jag är, att nästan allt har blivit som jag hoppas. Så är inte fallet, dock så är jag inte den som slänger med mina inre önskningar omkring mig. Jag är inte heller den som frågar om hjälp, jag vännar om min självständighet. Det är viktigt för mig att få vara det, oberoende av att andra ska hjälpa mig genom livet. Med det sagt så menar jag inte att jag inte behöver människor i mitt liv, det gör jag, men jag kan själv om jag måste. Stödet från familjen är så otroligt viktigt.
Var skulle jag vara utan min familj? Det vill jag inte tänka på, hur positivt det än skulle vara, det kan vara lika negativt och det är mer skrämmande än nått annat.
Jag funderar genom drömmar och de förhoppningar jag har. Funderar på hur jag ska gör för att få dem uppfyllda, på vad jag själv kan göra.

En man bad till Gud ett flertal gånger om att vinna på lotto. En dag svara Gud honom. "Om du vill att jag ska hjälpa dig vinna på lotto så kan du i alla fall köpa en lott!"

Där finns en god poäng i det, det går faktiskt inte att vinna något om man inte satsat. Fråga är bara "Hur?" Hur får mina handlingar ett så bra utfall som möjligt så att de uppfyller de drömmar jag har? Hur bör jag handla för att det jag önskar inte skadar andra? Japp, det går att hitta etik i det mesta.
Så drömmen är målet men hur vägen dit ser ut vet jag inte och drömmar förändras och anpassas. Funderar på det, vad det är jag egentligen vill ha och vad jag faktiskt behöver och om det går ihop.

Allt gott,
Ellinor

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards