I am this day

Alla inlägg den 30 oktober 2015

Av Ellinor - 30 oktober 2015 19:38

Det har varit två intensiva dagar i att söka jobb. Det svåra (bortom det jag redan nämt) är att hitta de där jobben som man skulle kunna få men ändå är helt nya för en. Jag vill lära mig något på ett arbete och inte bara arbeta för att tjäna pengar. Så inte bara undersköterska! Vad kan jag göra mer? När jag söker på platsbanken går jag på ort och sorlar igenom för att se om där är något jag kan tänka mig, men jag försöker också komma på företag som lägger upp sina tjänster på sin hemsida eller som man kan skicka in en spontan ansökan till. Med tanke på det så har jag ett sådant företag på lut där jag ska skicka in en spontan ansökan. Rätt vad det är så får man ju napp och det är ju det man vill. Jag försöker hålla koll på var jag sök mig någonstans, det kan bli lite vimsigt från och till. Brevid mig har jag listan på vad jag har gjort för att förändra min situation, för nu gäller det verkligen. Jag vill ha ett nytt jobb, gärna där jag också lär mig något nytt på ett eller annat sätt.
Det är klart att jag söker jobb som jag inte är särdeles intresserad av, helt enkelt bara för att söka för som sagt det kanske nappar där ändå. En gång gjorde jag så, sökte mängder av jobb och fick napp, inte på tjänsten jag sökt men jag fick ett långtidvikariat och det är alltid en början, fast å andra sidan så kom jag inte ihåg att jag sökt tjänsten! Jag har lite ess i rockarmen om det inte skulle ta sig inom en snar framtid, jag kommer knappast vara långtidsarbetslös, det är liksom inte jag (inte någon skulle jag tro).

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 30 oktober 2015 13:30

Om något kommer allt detta skrivande och jobbsökande gör mig mer säker vi tangentbordet. jag hade väl aldrig kunnat tro att jag skulle kunna skriva så snabbt som jag gör just nu här vid mitt skrivbord. När jag var i tonåren så kämpade jag som bara den för att få upp hastigheten i att skriva vid datorn och det tycks ha givit gott resultat så här som en reflektion si och så där femton år senare.
Det är väl egentligen självklart att hastigheten ökar när man ska skriva mycket som är tråkigt och uppreppingar. Så roligt är det inte att hela tiden skriva var man jobbat och hur länge, jag vill i alla fall bli av med det väldigt fort. Fast för att vara helt ärlig så är det nog inte det värsta, det måste jag faktiskt lägga på frågan kring referenser, man ska fråga dem varje gång och alla företag vill att man ha med dem. Bara så ni vet så lämnar jag inga referenser om jag inte kommer till arbetsinterjuv, tycker det är helt onödigt. Sen finns det dem som endast ber om referenser från de som varit överordnade dig, som om det skulle kunna säga något riktigt sakkunnigt? Ja, fast å andra sidan så står det att en referens ska vara en person du litar på och som du vet kommer tala i positiva ordalag om dig, i alla fall i överläggande mängd.
Japp det kommer antagligen handla rätt mycket om mitt arbetsökande här på bloggen för tillfälligt, det är så. Jag skriver hela tiden om den livssituation som jag befinner mig i, så har ni tur blir det lite annat också eller så kanske ni finner min jakt på ett arbete otroligt spännande och vill hänga med, vad vet jag?
Fast i ärlighetens namn kan jag farktiskt lova att det kommer handla om mer än mitt arbetsökande, för som vanligt är jag ju ständigt aktiv i Svenska Kyrkan och går i kyrkan nästan varje söndag (om jag inte råkar jobba!) och det brukar ju avspegala sig här. Och i med jag fick lite goda nyheter i går så kanske det blir lite om mitt handarbete och liknade med.

Allt gott,
Ellinor

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards