I am this day

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2015

Ansvar, en "gudalikhet"?

Av Ellinor - 25 oktober 2015 21:03

Det är den tjugoförsta söndagen efter trefaldighet, färgen är grön och temat är samhällsansvar. Ett ständigt aktuellt tema, det ska medges, men kanske är det mer aktuellt än någonsin när vi möter en flyktingkris som är större än vid andra världskriget. Det gick bra då och det kommer gå bra nu. Vi alla ställs ständigt i en konflikt mellan att vilja hjälpa och att inte röra upp vår trygga, lugna tillvaro. Detta skapar rädslor och när dessa rädslor inte kommer ut i det öppna så sker hemska saker. Allt måste diskuteras, allt måste få finnas i ljuset för att det inte ska bli totalt mörker av det. Rädsla för sina egna åsikter väcker rädsla för föremålet för åsikterna.
Frågan om hur vidare vi är skapade till Guds avbild och på vilket sätt det skulle uttrycka sig är en ständig diskussion, både bland troende och icke-troende. Är det utseendet, är det mentalt eller är det något annat? I denna diskussion möter vi också svar som människor är djur eller delfiner är minst lika kloka som gör ett försök att jämställa människan med resten av skapelsen. Ansvaret är ett av svaren. Med allt vi kan så måste vi också ta ansvar för det, detta ansvar får vi i samband med vår skapelse. Inom etiken så pratar de om att man födds in i ett samhällskontrakt där de finns visa villkor som ska upp fyllas, ett exempel är du skall icke stjäla och jag skulle kunna ta detta hur långt som helst. Det är vad man vi säga med frasen man tar seden dit man kommer.
Så ja, ansvar är en "gudalikhet" som vi har. Det är inte lätt, och även om man inte är troende så finns det andra aspekter av livet som pekar på att ansvar är en del av det som skiljer oss från resten av skapelsen. Ibland är ansvaret individuellt, ibland är det gemensamt, men vi får aldrig glömma att vi har en del i det! Att tänka att "det gör någon annan" är en fälla. Jag kan inte gör något åt allt, faktum är att det jag personligen kan göra är väldigt lite, men det hör till saken jag kan gör något litet någonstans. Om det så handlar om att lägga de fyra kronor som man fått över i tiggarskålen utan för Ica eller sticka och skicka så blir det en stor handling när man inser att det är många som gör det och det är i sanningen ett äkta samhällsansvar!

Allt gott,
Ellinor

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ellinor - Söndag 17 mars 21:42

Vad var det som hände? Slutade jag blogga medvetet? För mer än fem år sedan började jag min andra tillsvidare anställing i mitt liv. Jag gick från att jobba 50-60% som "vikarie" till att jobba heltid med något helt nytt. Det var inte medvetet jag s...

Av Ellinor - 30 oktober 2018 19:11

Är det dags? Ska denna trettiotvå åriga singel gå på blindedate? Mycket möjligt, även om jag kan tycka att det låter desperat så är det bara ordet som gör det. Så vem vet vad som händer... Datea har inte alls varit min grej någonsin. Jag blir nervö...

Av Ellinor - 1 augusti 2018 21:21

Under eftermiddagen i går får jag ett sms. ?Är du hemma?? ?Jo? skickar jag tillbaks, lite för att jag vet vart en sån fråga leder. Spänt väntar jag på nästa sms. Efter en stund kommer det och givetvis är det en fråga om att komma och hälsa på en svän...

Av Ellinor - 13 april 2018 23:58

Jag ligger vaken. Jag borde sova, men det vill sig inte. Fundera och tänker. Tänker på hur jag ofrivilligt låter rädslor styra mitt liv. Rädd att bli sårad, rädd att såra. Det täcker väl egentligen allt vad rädslor bekommer. För visst är rädsla f...

Av Ellinor - 29 december 2017 01:12

Det finns så mycket jag skulle kunna skriva om. Så mycket som har hänt, men jag vill inte. Jag har det bra, jag lever och ha hälsan. Är det nog? Nej egentligen inte, men för tillfället räcker det. Det är det jag, och säker en del andra där ute, säger...

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards