I am this day

Alla inlägg den 14 oktober 2015

Av Ellinor - 14 oktober 2015 15:33

När jag fick "nej" till att bli prästkandidat i Lunds Stift så kände jag personligen att dopfrågan varit en dealbreaker. Det är klart att jag visste en del om dopet redan då, men jag hade aldrig reflekterat över varför man ska ha barndop, det var helt enkelt självklart. Dock är inte det jag tänker och känner kring det självklart för alla andra. Om en förälder frågar varför de ska döpa sitt barn så är det inte tillräkligt att säga "För att ta del av den kristna gemenskapen" även om det är en viktig del.
Jag reflekterade ett tag över frågan och det ovan är vad jag kom fram till genom undersöka och förstå. Min reflektion besvara även frågan kring varför man ska låta sig döpa sig alls. Det är minst lika viktigt eftersom jag inte anser att dopet är det som gör en kristen, tvärt om så är det en bekräftelse på att man är kristen. Alltså kan man kalla sig kristen utan att vara döpt.
Reflektionen är av den karaktären att den riktar sig till föräldrarna, det var så jag hanterade frågan medan jag arbeta med den.

Reflektion (se bild):


Allt gott,
Ellinor

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards