I am this day

Alla inlägg den 24 juni 2015

Av Ellinor - 24 juni 2015 22:35

Ibland när jag lyssnar på mina favorit låtar på engelska så önskar jag att jag skulle kunna ge utryck för dem på svenska, det vill säga så att melodin passar ihop med min svenska text. Ta till exempel Thinking out loud med Ed Sheeran som jag tycker är helt fantastisk, även om man inte skulle välja att ta med melodin utan bara göra en svensk tolking av den poesi som texten utgör så ör det svårt att fånga samma känsla av romantik. Det är oneckligen inspirerande att försöka hitta rätt ord på svenska för vad man faktiskt hör, att göra en direkt översättning ger inte samma klang av romantik som texten utstrålar.
Det finns uttryck som används på engelska som är främmande på svenska, rent av bisarra, men även vice versa. Att hitta det motsvarande uttrycket på svenska, en utmaning trotts att man kanske faktiskt använder det. Det står som spön i backen uttrycka på engelska med att det regnar katter och hundar, it is raining cats and dogs som alltså inte alls betyder något på svenska. Det är samma skulle kunna sägas om It's raining men som skulle kunna utrycker att det regnar män, men som egentligen säger att det är många män som visar intresse för uttryckaren av texten, att det kan göras ett val. Som ni säkert märker så är där många möjligheter till att tolka och ändra texten i en översättning. Hur håller man sig så textnära som möjligt och ändå ger utryck för vad texten faktiskt säger? Det är en nyckelfråga. Svår att besvara men ständigt väsentlig.
Att få tillgång till en text på orginalspråket öppnat andra dörrar än översättningen, att läsa en annan översättning på ett annat språk kan ha samma effekt. Det är verkligen något jag varmt kan rekomendera om det är något som är oklart i vilken typ av text ni än läser. Jag antar att det är därför så mycket kurslitteratur som är på engelska aldrig översätts. Jag hade ändå en lärare som tyckte att vi skulle läsa Platons Gästabudet på engelska, tills jag påminner honom om att det vat grekiska som var orginalspråket, ovan på allt gammelgrekiska, alltså går det lika bra att läsa den svenska översättningen.

Allt gott,
Ellinor

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards