I am this day

Alla inlägg den 19 juni 2015

Av Ellinor - 19 juni 2015 23:49

Kanske ett märkligt ämne så här på midsommarafton, men vad passar egentligen bättre? Det är en gåva att kunna känna lycka och glädje, och nu kanske ni tycker jag är knäpp, smärta och sorg. Jag kan inte tänka mig ett liv utan det. Om det är genuit mänskligt, det vet jag inte. Allt jag vet är att det sättet människor känner det är vad som gör att hon skapar regler att leva efter. Det är en grundsten för människans moral och hennes etik. Det är vad som gör en arg när plikten att tala sanning gör att man inte kan skydda en vän, eller när tussentals liv offras för miljontals. Är det överhuvudettaget rättvist?
Vår känsla för att det ska vara rättvis är präglade i våran liv. Ändå lever ett fåtal med mat, rent vatten och tak över huvudet, och massor lever i svält, avsaknad av rent vatten och utan tak över huvudet. Vi behöver inte ta oss mer än till närmaste storstad, knappt ens det för att se att det finns. När vi ser det i vår närhet så blir vi ofta handlingsförlamade, det är lättare att hjälpa långt borta, för vilken brist är det då inte i vårt nära samhälle när vi ser detta? Vi vet att det inte är perfekt, men den sprickan gör oss skräckslagna, det kunde ju vara du eller jag!
Det kallas medmänsklighet, när vi kan sätt in oss i en annan människas situation. Om det är något som gör oss till människor så är det vår förmåga att ta hand om varandra, trotts det gör vi det inte. Vi behöver analysera detta draget hos oss själv.

Allt gott,
Ellinor

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards