I am this day

Alla inlägg den 16 juni 2015

Av Ellinor - 16 juni 2015 22:47

Jag sitter och hoppas på jobb under midsommar, än har jag inte fått något, men jag har medelat mig tillgänglig. Därför har jag heller inga planer för helgen, men vem vet allt kan ju faktiskt hända.
Viste ni att det är bara sedan 1955 man har firat midsommar stadigt en fredag? Ja, det är sant, innan var midsommarafton alltid den 23 juni och midsommardagen, Johannes Döparens dag, den 24 juni. Johannes Döparens dag är officiellt fortfarande den 24 juni, sex månader innan julafton, dock så firas den alltid under midsommarhelgen oavsett. Det gör skapelsen också. Naturen ligger i fokus under helgen, hela kretsloppet med förnyelse. Jag brukar fundera på hur detta firas på södra halva av jordklotet där det är vinter och som mörkas just nu, där vänder ljuset med midvintersolståndet och Johannes Döparens dag och skapelsen. I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Jorden var öde och tom, djupet täcktes av mörker och en gudsvind svepte fram över vattnet. {1 Mos 1:1-2}
Där vi tror livet tar slut där börja det, tänk er fågel Fenix som födds ur den askan som följer efter deras föra livslopp. Oneckligen farcinerade, att i den mörkaste natt är ljuset som klarast.
Det goda som jag vill, det gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag. {Rom 7:19}
Paulus har en god poäng, även om jag plockar den ur sin kontext. Det är så lätt att bara flytta med när allt är bra, och även om man skulle hamla på ett dåligt spår så är det inte svårt att byta när ljuset är totalt som sommaren, men på vintern då är det svårt. Allt de lilla som är ljust då bör man ta vara på och vara försiktig med att hamla i fel hjulspår, ändå lyser det billioner stjärnor på vår himmel varje natt året om och ju mörkare natt desto klarare syns dem.
Ja, tankar virvlar i huvudet och är säkert helt obegripliga för utomstående så jag stannar här.

Allt gott,
Ellinor

Ps. Ja, just det det är alltså i 60 år vi har firat midsommar en fredag varje år! Ds.

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards