I am this day

Alla inlägg den 15 maj 2015

Av Ellinor - 15 maj 2015 15:16

Det är intressant det där med skrivandet. Tror du att du inte kan skriva? Nå det tar lite tid innan bubblan brister, i mitt fall tog det tre år för att känna mig någorlunda trygg med mitt skrivande. Det är inte perfekt, men det känns inte heller helt hopplöst. 10 000 tecken skrämmer mig inte, det går rätt fort att skriva bara man kommer igång, 15 sidor känns nästan skrämmande lite när man väl kommer igång. Helt ärligt så är det de som gör skrivndet så spännade. Första gångerna lärarna och handledaren säger att "ni kommer att upptäcka att det inte alls är tillräkligt med utrymme" så tro man dem inte, för min del tog det ganska lång tid att upptäcka detta. Det är ju lite kontextberorende med. Faktum är att ju intressantare man upplever ämnet ju vill man skriva om det. Det funkar som att komma in i en ispirationsbubbla, är man bara där så går allt på räls, även om det kan hända att man måste radera en del efter. Att hålla igång skrivandet är också viktigt. När det kommer till det så använder jag bloggen som någon form av "papperskorg" i den allra positva meningen, det är de stunder jag tar och reflektera över ämnen och skrivande (som här) som jag inte kan få med i en vetenskaplig text.
Det är i sig en häftig refelktion att man faktiskt skriver en vetenskaplig text, vem tänker på det när man lämnar i sin första hemuppgift på högskolan och universitet! Jag gjorde det i alla fall inte.

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 15 maj 2015 02:19

Inspirationen går på högvarv, som vanligt mitt i natten! Det går inte att sluta när man kommer i en sån bubbla, kanske för att hämta nått att stoppa i sig, men det är knappt. Jag har förståt att det är kreaktivitens baksida, fast man somna som en stock efteråt om man bara kommer ner i varv och det lämnar en skön känsla av att ha fullgjort något.
Det är därför jag fortfarnade är uppe, jag börja ordna ett collage till min systerdotters konfirmation. Tänkte att det nog skulle gå i ett nafs, men jag satt med det i fyra timmar och kunde inte sluta när jag väl satt igång, men ack va bra det blev! Eller åtmindståndes om man tittar på föresättningarna.
Det är inte alltid man hamlar i en inspirationsbubbla som tar en hela vägen, ofta är det bara en del av vägen. I såna arbeten behöver jag ta ett steg bakåt och fundera, har ett sånt projekt pågående här hemma med. Jag har också projekt som ligger och väntar, virkningar, sömnader och målarprojekt med mycket mera! Projekt är något jag alltid kommer har gott om och jag gillar det, jag har faktiskt aldrig tråkigt. Jag vill inte vara utan det, det är så kul!
Från och till så drabbar frustrationen en, det kan handla om allt från att man inte har matrial hemma till att man inte riktigt kan få till det man håller på med som man vill. Det gäller att ha tålamod.

Allt gott,
Ellinor

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards