I am this day

Alla inlägg under april 2015

Av Ellinor - 21 april 2015 15:25

Just i dag känns allting rätt, som jag inte kan snubbla på vägen. Kanske är det solen, kanske är det värmen eller så är det våren, men kanske är det något annat. Det finns ju så många känslor som liknar varandra som där bara är en hårfin skilnad mellan.
Det känns som något jag väntat på ska hända är på väg att hända, jag vet inte riktigt hur och jag hat bara en vag anning om när. Inte riktigt än, men snart. Möjligheten gör det både skrämmande och kittlande, hoppet är på topp! Jag hoppas, jag längtar och jag tror!
Det var något jag våga, modet ska ge utdelning på ett eller annat sätt!

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 17 april 2015 14:21

Jag kan verkligen förstå Whitney Houston's låt I wanna dance with somebody. Jag innbillar mig att det är annorlunda att dansa med någon man älskar och som besvar den, jag vet ju inte, har aldrig dansat med någon jag älskar (utanför familjen). Det har väl, skulle jag tror, att man är kännsligare för de signaler en livspatner sänder ut i jämförelse med en främling. Det ska dock sägas att jag i allmänhet tycker om att dansa, fast jag är inte ute och gör det särskillt ofta. Det mesta dansen jag gör ser hemma i min lägenhet ensam när jag städar! Dans får mig att må bra!
Bäst är det att vara och dansa till livemusik, om det är så dansband eller popgruppen som man gillar, det är helt enkelt kul och dessutom kan man ju flörta lite med bandet! Det var ett tag sedan jag var ute, så pass att jag knappt kommer ihåg när det var senast!

Två steg fram och ett tillbaka!

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 15 april 2015 23:54

Som det ofta är med idéer så vill man genomföra dem fortast möjligt, dock är detta nästan alltid omöjligt. Idag har jag dock fått en idé som kom i det där paket, det innebär att jag i stort kan gör det i morgon. Mycket beror ju på att jag är förberedd, men lite också att det handlar om att skriva och inte måla om vardagsrummet. Denna idé är ett stort projekt som antagligen kommer ta tid och massor av arbete, därför vill jag inte gå närmare in på vad det handlar om annat än teologi och fantasy. Ja, blir det något av det och det blir publicerat så lär ni ju märka det (hoppas jag)!
Nä nu ska jag ruva på min idé!

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 14 april 2015 21:21

Då så, nu vet man nästan allt (sarkasm) om att skriva akademiskt! Som ni som följer mig vet så är det Människans ondska och lidande som är temat i skolan just nu, denna veckan är synden i fokus! På denna korta tid är det många frågor som väcks, min handlar främst om Thomas tvivlaren i begreppet synd. Det blir nog en uppgift av det, ska ta och uppdatera mig krin Thomas.
I kursen just nu läser vi Utanför paradiset av Eva-Lotta Grantén vilken faktiskt är super intressant. Måste faktiskt säga att mycket av litteraturen har varit både intressant och förstålig i denna kursen vilket då är världens största plus!

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 14 april 2015 07:57

Idag är jag uppe i god tid. Enda anledningen till det är för att föresläsningen inte börja förän efter Lunch. Fast jag hade å andra sidan tänkt åka ner lite tidigare för att plugga in lite gammalt som ligger på hög å "möglar".
Jag är egentligen väldigt förtjust i tidiga morgonar, trotts det så är jag ingen morgonmänniska. Som jag förstode på en av mina gamla arbetskamrater i Jönköping så var hon heller ingen morgonmänniska förän hon fick sitt andra barn som vaknade fem varje morgon och tillslut hade hon fastnat i de rutinerna. Så hoppet är väl inte ute än....
Idag handlar föreläsningen inte om ämnet utan det är en skrivaföreläsning, vilket jag tycker är helt supér! Fast jag skulle önskat att den låg tidigare på terminen, bättre än inget dock.
Nä, hör ni, nu ska jag dricka kaffe och titta på nyheterna!

Ha en bra dag!
Ellinor

Av Ellinor - 12 april 2015 23:12

Nästa veckas studier handlar om Människans ondska och lidande och idag har jag repeterat en text av Ann Heberlein Synd och frälsning. I ett tidigt skede av den texter skriver Ann att en av de översättningar som finns till begreppet synd är "att missa målet". För mig get det massa nya perspektiv på vad synd är.
Med en sådan definition på vad synd är så finns det inget syndafall, det vill säga om man inte menat att en handling faktiskt är att missa målet, eller kanske om man definierar ett icke-handlande som målet. I vilket fall som helst så väcker det många tankar och funderingar vilka förhoppningsvis blir klarare under de två kommande veckorna.

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 10 april 2015 01:30

I dagens samhället så ligger mycket fokus på att individen själv ska välja. Det handlara om allt från vad för middagsmat man vill ha till vilka som ska styra landet. Men är valet fritt?
En del tro nog det, en del inte, själv har jag väldigt svårt att ta ställning ena eller andra sidan. Jag tro till exempel inte attt det är ödestyrt vilken hårlängd jag har, jag gör själv valet att klippa mig, men faktum är att rent genetiskt så finns där begränsningar till hur långt hår jag kan skaffa mig. Jag hamlar någonstans mellan det strängt bestämda och det helt fria. Det innebär att jag har frihet inom en vis ram. I mitt fall, som uppväxt och boende i ett i-land, så är detta en rätt stor ram, tillskillnad från den svältande människan i Kenya vars frihet är nära på obefintlig. Återigen går det att fråga sig om valet faktiskt är fritt. Är det rena turen att jag föddes i Sverige på 1900-talet och finns då möjligheten att jag lika gärna skullen fötts i Sverige på 1780-talet? Eller är det ödesbestämt att jag skulle föddas då jag gjorde, där jag gjorde och vad lämnar det mig i med mina beslut? Är en fri vilja bara en illution? Finns den där inom ramar, eller är den fulkomlig?
Nattliga tankar bara...

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 6 april 2015 22:43

Det slår inte fel, varje påsk ökar min kreaktivitet. Det kan bero på våren, men påsken i sig är inspirerande på så många olika sätt. Visa år är det teckna, andra måla och i år är det dikten. Allt finns där varje år, men det är olika som är dominanta... Skrift tillsammans med kamera är väl egentligen det som speglar mig i år. Så jag ska dela med lite av det.

Kram
Ellinor

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards