I am this day

Alla inlägg den 10 april 2015

Av Ellinor - 10 april 2015 01:30

I dagens samhället så ligger mycket fokus på att individen själv ska välja. Det handlara om allt från vad för middagsmat man vill ha till vilka som ska styra landet. Men är valet fritt?
En del tro nog det, en del inte, själv har jag väldigt svårt att ta ställning ena eller andra sidan. Jag tro till exempel inte attt det är ödestyrt vilken hårlängd jag har, jag gör själv valet att klippa mig, men faktum är att rent genetiskt så finns där begränsningar till hur långt hår jag kan skaffa mig. Jag hamlar någonstans mellan det strängt bestämda och det helt fria. Det innebär att jag har frihet inom en vis ram. I mitt fall, som uppväxt och boende i ett i-land, så är detta en rätt stor ram, tillskillnad från den svältande människan i Kenya vars frihet är nära på obefintlig. Återigen går det att fråga sig om valet faktiskt är fritt. Är det rena turen att jag föddes i Sverige på 1900-talet och finns då möjligheten att jag lika gärna skullen fötts i Sverige på 1780-talet? Eller är det ödesbestämt att jag skulle föddas då jag gjorde, där jag gjorde och vad lämnar det mig i med mina beslut? Är en fri vilja bara en illution? Finns den där inom ramar, eller är den fulkomlig?
Nattliga tankar bara...

Allt gott,
Ellinor

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards