I am this day

Alla inlägg under januari 2015

Av Ellinor - 4 januari 2015 20:58

Så nära Gud men ändå så långt borta. Tankar kring liknelser med Gud och månen präglar denna kväll med fullmånen skinnande utanför. Alltid där, men syns inte alltid, som med Gud. Jag tröttnar nog aldrig på liknelserna som går att finna om Gud, när dem är slut så kan ju vetenskapen få en möjlighet att bevisa en existens. Där är gränslandet som människan ständigt befinner sig, varje sig man är troende eller inte har ingen betydelse.

I en annan del av gränslandet har vi alla minnen. Varmar mackor har ett stark musikminne för mig, extra tydligt blir det om någon av Whoopi Goldbergs filmer där hon spelar en nunnan, En värsting till syster, går på teve. Det är nämligen så att jag gick i kör som barn och när jag skulle gå in i tonåren så hade vi gjort en stor uppsättning av musikalen Africa Madonna och vi ville då göra något nytt och av någon anledning så snubbla vi över dessa filmerna och gör där efter en musikal av dem. Men till detta kom mycket tittande på filmerna och varma mackor hos vår körledare, vilket var fantastiskt roligt.

Jag går inte i kör just nu, tvivlar lite på att det finns så många körledare som skulle gör en sån sak som jag i alla fall upplever som rätt spotan och tillmötesgående. Hon bloggar för övrigt också, hennes blogg kan ni läsa på http://blogg.svenskakyrkan.se/duromoll/ där hon skriver om de upptåg hon har med sina körer och musiken i sitt liv.
Kanske ska jag våga mig på kör igen till hösten då jag förhoppningvis har lite mer tid över, vilket jag gärna vill. Kanske inte sjunger så bra men tondöv skulle jag nog inte säga att jag är, i vilket fall som helst så älskar jag att sjunga och gör det så mycket jag bara kan.

Från en form av musik till en annan så övar jag på min synt för att lära mig några fler låtar än endast Videvisan utan, favoriten som jag verkligen skulle vilja kunna spela är Betlehems stjärna eller som det flesta kallar den Gläns över sjö och strand. Det har alltid varit en favorit i juletid och hör trettondagen till, men det tar tid att lära sig. Jag är lång från en talang bland tangenterna, men jag kämpar med det och är delvis självlärd. Kanske kollar jag en dag upp om det går att ta pianolektioner som vuxen...

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 2 januari 2015 23:24

Jag var och handlade idag, när jag stod där utan något direkt sug eller hunger och skulle välja vad jag skulle ha till fredagsmys blan chipspåsar och popcorn så slog det mig att där fanns en möjlighet. Så jag valde bort chipsen, kanske för hela året, kanske för resten av livet, till förmån för popcornen. Tro inte det blev en hälsosammare version av fredagsmys för den saken, det blev lite choklad med och en 1/2 liter Cola Life. Saken är ändå den att varje gång jag väljer att äta onyttigt så väljer jag bort en vanlig måltid, vilket inte gör den nyttigare, men ändå mindre ohälsosam eftersom jag inte stoppar i mig lika mycket extra kalorier. Dessutom så är det ju meningen att man ska njuta av maten och jag tenderar till att äta till påsen är slut om jag inte tänker mig för.
Det är faktiskt samma sak när jag dricker kaffe, om kaffet har svalnat så tycker jag inte det är gott längre men så länge jag har det framför mig så dricker jag, vilket innebär att jag grimasera mycket, vanligtvis så brukar jag gå å hela ut det då.

I alla fall så när jag gick hem från affären så funderar jag på vad jag längtade efter vid denna tiden förra året, då hade jag bott här, där jag bor nu i ungefär två månader. Kom fram till att jag längtade efter våren, för jag viste ju inte hur här såg ut på våren när jag nu flyttat till en ny stad med nya människor. Trotts allt man kan älska med våren så var det ljuset jag var mest nyficken på. Under vinter halvåret så skiner det ingen sol genom mitt köksfönster eller sovrumsfönster och jag hade kommit fram till att de inte låg i norrlägge (det hör inte till vanligheterna att man bygger hus så att det har helt norrlägge) och misstänkte alltså att jag borde ha kvällssol där till sommaren. Jag kan berätta att det hade jag och jag minns att jag njöt något kolossalt av det och önska att jag hade balkong på det hållet med. Ska ha balkong så rekomenderar jag att ha kvällssol eftersom den är särskilt svår att missa. Morgonsolen är också fantastisk, men för den krävs att man är en riktig morgonmänniska, vilket jag inte är.

Nu ser jag framemot att ta min examen vilket kräver hårt arbete, men jag tror nog att det ska gå om jag lägger min envishet på det. Har så många visioner också för framtiden, mestadels små, och en del drömmar, någrar av dem kanske rent av slår in! Det gäller att ta en dag i taget, bara sätta upp mål för dagen man faktiskt lever i. Kanske är det nycklen till framgång, kanske inte, men det är inget man vet förän man försöker.

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 1 januari 2015 00:46

Ingen mer dryck och festen den är slut.
Här är jag, här är du, lite förvirrade och grå.
Fyrverkerier har lagt sig och tystnaden är tung.
Morgondagen verkar grå, inte alls som igår.
Det är nu dags för oss säga

Gott nytt år
Gott nytt år
Vi hoppas på fred och vänskap i detta år, när vi önskar varandra ett gott nytt år!


Allt gott,
Ellinor

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards