I am this day

Alla inlägg under januari 2015

Av Ellinor - 18 januari 2015 19:59

Läsning:
1 Mos 37:1-38:30
Matt 12:22-45
Ps 16:1-11
Ords 3:27-32


Josef och hans bröder, 1 Mos 37:1-36
Inledande till mitt år blev historien om Josef. Denna Josef har Andrew Lloyd Webber gjort en hel musikal om! Det är en spännande del av första Moseboken, kanske för att den är rätt svår att förstå.
Vi kan ju börjar med att Israel har 12 söner med flertal hustrus, var av Josef är den yngsta och också favoriten. Bara det låter ju lite hemskt, detta till trotts så är det ju inget ovanligt att det yngsta barnet i en familj känns särbehandlat även när det inte är så, kanske för att vi möter individer. Dock står det uttryckligen i texten att Israel favoriserade Josef, hade det inte stått där så hade jag nog tolkat det annorlunda. Kanske står det där för att vi ska kunna sympatisera med bröderna och förstå dem och de handlingar som de gör, för i sina samtal med bröderna så upplever jag Josef som naiv, kanske var han ung, rent av tonåring och det är därför.
Josef har i alla fall drömmar och i dessa så buggar bröder och stjärnorna för honom. Han berättar om drömmarna för dem och det gör att bägaren rinner över för bröderna, för aldrig någonsin att de underkastar sig sin lillebror! Det är inte svår att förstå deras känslor och upprördhet, men handlingarna som följer hör inte till vardagen. Där finns planer på att mörda Josef, det slutar dock med att de kastar ner honom i en brunn utan vatten efter att ha tagit av hans fina kläder som han fått av fadern. Det träffar på folkslag som härstammar från Ismael, Abrahams son, ismaeliter och säljer brodern till dem och de säljer Josef vidare till Egyptisk hovman.
Bröderna tar kläderna som slitet av Josef och dopar i getblod och låter deras far tro att Josef blivit uppäten av vilddjur. Denna biten är för mig svår att greppa, jag behöver helt enkelt mer bakgrund, för hur kommer det sig att Israel tro detta? Det kan beror på att jag är lite matematisk av mig och upplever sannolikheten låg av flera olika skäl.
Här får berättelsen ett tvärt slut och vi vet bara att Israel sörjer och att Josef befinner sig i Egypten.

Juda och Tamar, 1 Mos 38:1-30
Denna delen var ännu svårare att förstå, dels är det invecklade släktled och dels så möter vi okända lagar som vi ännu inte är bekanta med. Här har vi möjlighet att lära oss mer om en del, till stor del oanvända, seder inom judendomen. Att jag känner igen den beror inte enbart på att jag läst om judendom och dess kultur, utan mycket mer för att jag snubblade över en film från Hallmark som heter Loving Leah som bygger på att denna tradition, vars namn jag inte kommer ihåg, burkars inom en ortodox judisk församling i USA.
I alla fall så kommer jag framtill att Josef bror Juda forsätter fela och därför går det också snett för honom, men till detta ska sägas att jag har ett vist teologisk försprång och vet vad som kommer.

Psalm 16 (Ps 16:1-11)
Denna psaltarpsalm sägs vara skriven om kung David och likt alla de psalmer som är skrivna av David så beskriver denna en Gud som älska människan och gör allt för att skydda dem. Min tolkning ligger säger dem som förstår att Gud skyddar dem, så som David gör i texten. Det går att dra en del paralleller till Nya Testamentet när jag läser den, men det vore ju att avslöja saker i förtid.

Godhet mot medmänniska, Ords 3:27-35
Efter att ha läst om Josef så kan jag inte hjälpa att tycka att denna biten är en tillrättavisning av Josefs bröder. Där står i korthet att man ska hjälpa när man kan och inte vara falsk om man vill leva ett gott liv.

Den Heliga Anden, Matt 12:22-45
Jag har själv satt rubriken till detta perikop eftersom det handlar om när Jesus driver ut demoner med helig Ande. Min tolkning av dessa verser är att det handlar om att kunna skilja gott från ont genom att göra gott. Det går inte att driva bort det onda med ont, alltså skulle man med andra ord kunna säga att våld inte går att lösa med våld. Det är främst i NT som vi hittar paralleller till den etik och moral vi använder oss av idag och jag är övertygad om att jag kommer komma in på det fler gånger.
Här finns en likhet med texten om Josef och hans bröder, här finns förutsägelser om vad som komma skall för den centrala individen, det vill säga Jesus och Josef. Jag kan också dra paralleller till psaltarpsalmen om graven, omnämns som Jona-tecket eftersom Jona befann sig i en stor fisk i tre dygn. Psaltarpsalmen blir då lite av en profetia för dig och mig.


Viktiga karaktärer i texterna (enligt min uppfattning):

? Josef, Israels (Jakobs) son
? David, herde och kung
? Jesus, människosonen
? Den Heliga Anden



Tillsist vill jag tillägga att tolkningen är fri och jag inte har tagit med alla mina tankar och funderingar här.
Ni är fria att göra eran egna och även tycka att jag har fel.
Har ni frågor kring mina tolkningar eller om ni tycker det är otydligt någonstans så är ni välkomna att kommentera detta inlägget!


Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 18 januari 2015 17:34

Idag är det bibelns dag och det uppmanas till bibelläsning. Även om man inte är troende så är bibeln en högst läsvärd bok, en lärarekand. som hade praktik på gymnasiet jag gick på sa att den var intressant att läsa om så bara ur ett litterärt perspektiv. Vill du veta var fantasy-författare får sin inspiration från? Hur är det egentligen med Lejon i Narnia, finns han med i bibeln? Nej, inte direkt, men läser du så kan du förstå var han kommer ifrån i bibeln! I min församling där jag bor sa prästen att läsa bibeln tar med en ut på en fantastiks resa om man bara läser det med ett öppet sinne, jag kan inte mer än att hålla med! Visa delar är svårlästa, andra ganska uppenbara, men det finns mer bakom texterna än så, har du tur så lär du dig något om tre olika religioner som du inte viste förut.
Om ni nu antar denna utmaningen så har ett antackningsblock brevid, skriv ner alla frågor och glöm inte att använda bibelns alla funktioner! Har du ingen bibel? Det är ingen fara, du behöver inte spinga och köpa en (det kan vara förvirrande med olika upplager och förlag), använd dig av bibeln.se där finns alla hjälpmedel till läsningen. En plan för bibelläsning finns på antautmaningen.se

Ni ska få följa med mig på min resa genom bibeln, med alla tankar och funderingar som jag har kring det texterna jag läst. Det innebär att jag ska försöka få in minst ett inlägg om dagen som berör detta. Jag kommer också lägga ut dessa inlägg på twitter under haschtagen #Anta_utmaningen.

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 13 januari 2015 22:00

Idag har jag varit på nästa Gudstjänstvärds-möte, denna gånngen var det i Malmö. Vi delar en gemenskap, skrattar och pratar om allt mellan himmel och jord, det som är aktuellt. Här blev hela våren inbokad, ja fram till "sommarlovet". Vi bokade också in nytt möte och ett speciellt möte. Församlingherden vill nämligen att vi är mer involverade i gudstjänsterna och har en förståelse över dem och därför önska han också att vi skulle vara med att planera dem. Det flesta av oss kunde inte alltid komma mitt i den veckan som vi skulle vara värdar så vi kom överens att vi ska träffas varje gång vi byter agenda. Första träffen blir på askonsdagen, då pratar vi om agendan i fastan och förväntningarna på en gudstjänst i fastan. Har ni några särskilda förväntningar på en Gudstjänst i fastan?

Vi pratade också om möjligheten att upprätta en "Kris-agenda", jo, jag vet det låter radikalare än vad det faktiskt är. En "kris-agenda" är en agenda övrigt kyrkfolk, det vill säga gudstjänstvärdar, diakoner, vaktmästare, musiker, kan använda sig av utifall prästen skulle utebli. Som jag uppfattade det så handlade det främst om att ha en text som ersätter predikan och vända mässa till gudstjänst, men jag räknar med att jag kommer att lära mig mer om det.

Återigen så behöver vi bli flera som vill engagera sig i kyrkan. Vill faktiskt påminna om det eftersom detta kom upp idag med.

Nä, nu ska jag återgå till att förbereda mig inför morgondagen som blir första dagen i skolan efter jul-uppehållet!

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 12 januari 2015 23:56

Har idag varit på veckans första möte, denna gången var det Gudstjänstgruppen i Perstorp församling som var på agendan. Varje gång jag sitter i dessa grupper så är jag farsinerad av hur lång bort från den digitala världen vi befinner oss i. Fast det ska då tilläggas att i Perstorp så mailar vi till varandra i alla fall. Trotts det är det ingen som använder sig, men undantag från mig, av digitala hjälpmedel och där är heller ingen uppmuntrand till att använda sig av det heller. Detta är en kamp jag kör. Svenska Kyrkan har allt mer att tillgå digitalt, men deras idella (i alla fall där jag befinner mig) är olyckligt omedvetna om detta, detta behövs det bli ändring på. Fast jag tycker ju att bo i en lite ort som Perstorp så gäller det även andra områden. Vad har hänt med digitaliseringen? Varför använder vi inte den? Det gäller att leka sig fram, låt det bli fel om det blir det, det är mänskligt att fela och genom dem lär vi oss. Så vi behöver bli fler som använder oss av den digitala tekniken.

Men det är mer som vi behöver bli fler i! Vi behöver fler ideella i Svenska Kyrkan, inte bara i Perstorp eller i Malmö, utan även i Lunds stift och antagligen även i resten av Sverige! Är du intresserad? Kontakta närmaste församling, alla mail och telefonnummer finns på dess hemsida som du kan nå via svenskakyrkan.se . Om det är i Malmö eller Perstorp så hjälper jag gärna till med kontakten, lägg till en kommentar eller ställ en fråga kring det så ska jag ge den information jag kan ge och vidarbefodra er till människor som kan ännu mer.
Så är du intresserad av att hjälpa till under Gudstjänster, vara ledare i barn- och ungdomsgrupper eller kanske vara konfirmandledare så tvekan inte att höra av dig till din församling eller den församling du vill vara verksam i! Vi behöver bli fler!

Allt gott
Ellinor
Ideell i Svenska Kyrkan i Malmö och Perstorp

Av Ellinor - 12 januari 2015 05:05

Tänk att det ska var så svårt att informera, jag hade ju kunnat sova i natt om jag vetat att jag inte skulle hinna med sista anslutningsbussen, men det var dålig information. Efter vänta i mer än fem timmar på nästa avgång sitter jag äntligen på tåget hem. Det innebär att jag varit vaken i mer än 20 timmar vilket givit mig ett otroligt kraftigt migrän anfall, hela höger sida gör ont och jag vill bara hem och sova. Jo, där är flera negativa effekter över att inte fått sova, men det kan inte hjälpas. Tur är väl att jag faktiskt inte har något att göra förän till kvällen.

Allt gott,
Ellinor.

Av Ellinor - 12 januari 2015 00:15

På grund av en olyckshändelse i Höör så sitter jag nu fast i Hässleholm eftersom ersättningsbussen stannade på samtliga mellan stationer och därför missade jag sista avgången hem också, med ynka 15 minuter, det är lite surt. Så här sitter jag och det verkar som om jag kommer få sitta här ett tag, nästa avgång hem är 05:01! Än så länge så sitter jag i alla fall inomhus.
Dock vaknar en del sympatier till de som lever ett hårdare liv än jag, där finns en medkänsla för dessa människor. Samtidigt så ber jag även för dem som har varit med om dessa olyckor och hoppas med hela mitt hjärta att allt ändå har gått bra. Det gör det ändå inte mindre surt för mig, men jag har ändå ett hem och komma hem till när möjlighet sker.

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 11 januari 2015 21:49

Jag sitter på tåget upp till Hässleholm för att sen ta mig hem. Innan mitt tåg kom så gick ett Helsingsborgståg, det var pågatåget Jarl Kulle. Varje gång jag ser det namnet så tänker jag på Agnetha Fältskog. Men förlåt jag glömde vist att nämna att Jarl Kulle var en svensk skådespelare som medverkade flitigt i filmer.
Åh, ni undrar förstås hur dessa två namn gå ihop? Ja, jag tänkte väl det. Egentligen är det inte så svårt, det är för att i en av mina älsklings låtar sjunger Agnetha Fältskog Jarl Kulle beundrar jag, låten heter Tack för en underbart vanlig dag.
( http://youtu.be/cxQRGjAQ3b0 )
I korthet kan man säga att låten handlar om alla små under som sker varje dag men som vi tar föregivna och är utformad som en aftonbön. Det finns andra låtar med Agnetha Fältskog som speglar en Guds relation, men det kanske inte är så konstigt med tanke på att hon är från Jönköping.
Det är alltså sånt jag tänker på när jag åker tåg, vilket kan vara väldigt inspirerande för det mesta.

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 11 januari 2015 17:02

Det är dags att ta tag i skolan nu, det går inte att skjuta på längre. Jag tycks har blivit något av en expert på att skjuta upp saker, till mitt eget stora förtret. Trotts det så är det så att man måste bita i äpplet innan man kan vara säker på att det är surt och är det det så går det bra att göra äpplepaj av det. Jag tror nog ni förstår vad jag menar.
Att det är så mycket som samlats på hög är då bidragande till att jag skjuter på det, fast jag vet att det inte gör saken bättre. Ett djup andetag och göra en sak i taget hjälper, men man, det vill säga jag, måste verkligen vara envis mot sig själv. Det är svårt. Är det inte märkligt hur enkelt det är att svika sig själv? Bordet inte jag vara den jag främst håller löfte till? Jag tycker nog det, för hur ska jag kunna hålla löften till andra om jag inte gör det till mig själv? Det får bli min motivation för terminen och hela året.
Jag är också en sån som tar ut oron i förskott, jag oroa mig till exemple för jobb under hösten. Kommer jag ha något? Vad blir det för jobb? Kan jag göra ett kärriär byte?
Jag skulle väldigt gärna byta kärriär, det var ju det skolgången var till för men det blev uppskjutet, tyvärr. Det gäller att leva på hoppet.

Allt gott,
Ellinor

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards