I am this day

Direktlänk till inlägg 30 december 2014

Nyårslöften eller inte?

Av Ellinor - 30 december 2014 20:24

Det är väl ingen som missat att morgondagen är den sista på detta året och för en del så innebär detta nyårslöften. Jag är själv inte den som avger några nyårslöften utan brukar nöja mig med mål för det kommande året. Mitt är att ta en kandidatexamen i teologi samt hitta ett spännade och utmanande jobb när jag väl gjort det. Det finns en massa delmål i detta som ska klaras av, men det ska gå. Jag vet att bland annat min kära mor har fler förhoppningar för mig, men hon har satt mållinjen vid min trettioårsdag, vilket ger lite mer än ett och ett halvt år. Jag tror på det där med att sätta upp realistiska mål, då är de betydligt lättare att nå även om man alltid bör sikta mot stjärnorna.

I media märks det att det är nytt år i antågande med antydningar mot nyårslöften, bantning, träning och sluta röka är centralt i reklamerna. Vi påminns om våra laster och i cirka en till tre månader kommer några av oss göra allt för att bli av med dem, med mer eller mindre lyckade eller misslyckade resultat.

Vad gör då att vi väljer just den förste januari för att försöka förbättra våran liv? Vi hade ju lika gärna kunnat välja vår födelsedag för att göra detta eller rent av den 6 juni eller 7 november. Varje dag ger en möjlighet till att leva bättre och vara en bättre människa oavsätt om denna förändring tar sin början den första januari eller någon annan dag på året. Jag tror att det är betydelsefullt att man minns detta för att man ska kunna lyckas med sitt mål, för även om gårdagen vart misslyckad och dagen känns tung så ligger möjligheten i morgondagen. Allt kan hända i morgon, hela din värld kan förändras, på ont och på gott. Tänk att det faktiskt kan handla om ett enda beslut, som att välja vad man ska göra resten av livet, vad man vill jobba med. Det kan verkar simpelt men vägen mellan A och B kan vara lång och enkel, lång och svår eller kort och enkel, kort och svår. Oavsett så blir det en livsförändring och under stunder finns tvekan där, ska verkligen vägen var så enkel? Ska den var så här svår? Frågorna slipper man inte undan när det är stunder av tvekan.

För mig har det varit av vikt att hålla fast i ett beslut jag tog julafton 2010, därför är det också viktigt att jag ger mig själv möjligheten att uppfylla mitt mål för nästa år. För i slut endan så handlar det om att vi ska ge oss själva möjligheten att vara dem vi är och vill vara, om det så handlar om att sluta röka, skaffa barn, gå ner i vikt eller bara gör en god handling varje dag.

Med detta vill jag önska alla lycka till med nästa åt och önska ett riktigt gott slut!

Allt gott,
Ellinor

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ellinor - Söndag 17 mars 21:42

Vad var det som hände? Slutade jag blogga medvetet? För mer än fem år sedan började jag min andra tillsvidare anställing i mitt liv. Jag gick från att jobba 50-60% som "vikarie" till att jobba heltid med något helt nytt. Det var inte medvetet jag s...

Av Ellinor - 30 oktober 2018 19:11

Är det dags? Ska denna trettiotvå åriga singel gå på blindedate? Mycket möjligt, även om jag kan tycka att det låter desperat så är det bara ordet som gör det. Så vem vet vad som händer... Datea har inte alls varit min grej någonsin. Jag blir nervö...

Av Ellinor - 1 augusti 2018 21:21

Under eftermiddagen i går får jag ett sms. ?Är du hemma?? ?Jo? skickar jag tillbaks, lite för att jag vet vart en sån fråga leder. Spänt väntar jag på nästa sms. Efter en stund kommer det och givetvis är det en fråga om att komma och hälsa på en svän...

Av Ellinor - 13 april 2018 23:58

Jag ligger vaken. Jag borde sova, men det vill sig inte. Fundera och tänker. Tänker på hur jag ofrivilligt låter rädslor styra mitt liv. Rädd att bli sårad, rädd att såra. Det täcker väl egentligen allt vad rädslor bekommer. För visst är rädsla f...

Av Ellinor - 29 december 2017 01:12

Det finns så mycket jag skulle kunna skriva om. Så mycket som har hänt, men jag vill inte. Jag har det bra, jag lever och ha hälsan. Är det nog? Nej egentligen inte, men för tillfället räcker det. Det är det jag, och säker en del andra där ute, säger...

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards