I am this day

Alla inlägg den 30 oktober 2014

Av Ellinor - 30 oktober 2014 22:02

Oj, den rubriken var verkligen talande, ja för mig i alla fall efter som det ger mig en tankeställare. Saken är den att jag undersöker ett ord, i översättning (till svenska), för min kandidatuppsats i bibelvetenskap. Jag har inte gekiskan (gammelgrekisk, biblisk grekiska) med mig och därför söker jag efter synonymmer på svenska, ordet är motsättningar och jag hittat mer än 18 ord som beskriver samma sak och i stort sätt kan sätta in i kontexten och uppfattas lika. Det är jätte intressant efter som ett ord öppna upp för flera olika tolkningar och lägger värderingar i texten.

Ex:
1. Jag har hört att det finns motsättningar mellan er
2. Jag har hört att det finns konflikter mellan er
3. Jag har hört att det finns fiendskap mellan er

Nå? Kan ni avgöra skillnaden? Vad gör skillnaden i så fall?

Ni ser det är inte så enkelt! Det jag ser i exemplet jag givit er, är att det även talar något om lösningen, eller egentligen hur överkomligt det är. Det tala något om svårighetsgraden, motsättningar talar om att jo vi är oeniga, men det går att lösa, konflikt säger att det går att lösa men en medlare kommer antagligen behövas, fiendskap där emot är något som tar tid att lösa.
Vad säger då detta?
Ja, det är långt ifrån enkelt, men för att beskriva det så enkelt så möjligt så kan man säga att en översättning är en tolkning i sig och där på tolkar läsare, medvetet eller omedvetet, vi tolkar alla texter vi läser. I sin tur förklarar det också varför SvK har krav (inte helt orubbligt dock) på att varje blivande präst läser ett av grundspråken (grekiskan eller hebreiskan).

Har ni lärt er något nytt nu? I så fall bra! Det tycker jag är underbart!

Allt gott,
Ellinor

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards