I am this day

Direktlänk till inlägg 22 september 2014

Det bästa av idéer får man precis innan man ska till att somna

Av Ellinor - 22 september 2014 13:28

Det är så sant som det är sagt och därför har jag alltid anteckningsblock och penna brevid sängen. Ofta så är det ju så att man läser strax innan man släcker lampan, i alla fall är det så för mig. I går råkade vara en handbok i uppsatts skrivande, om vilka metoder man kan använda sig av. Ja, egentligen var det inte så mycket läsande utan mer skummande, men jag fick inspiration och idéer till min uppsats. Att skriva uppsats är, nu i början, som att följa en linje längst ett golv som knappt syns, försöka hålla sig till den linje och inte avvika och hamla på en liknade linje en bit bort. Rent litterärt brukar man kalla det att hålla den röda tråden, vilket, mina vänner, är lättare sagt än gjort, särskilt i början. Jag tror och inbillar mig att det är det som ger en lyckad uppsatts, att man faktiskt lyckas hålla den röda tråden hela vägen. Jag skulle antagligen kunna hitta på ännu flera metaforer och liknelser för hur jag mennar, men i slutendan säger de ju samma sak.
Å nu så undrar ni kanske vad detta ha med att göra med varandra i min kontext och sammanhang? Jo, det ska jag tala om. Jag försöker ju hålla den röda tråden och när jag som bäst låg där och skummade igenom boken efter saknyttig information så kom jag förbi ett pass som fick mig att tänka på min uppsats och hur jag ska hålla tråden, vilken färg vi än ger den, och antekningboken kom upp i ett nafs och fram kom en penna. Nej, det var ingen magi inblandad, men ibland känns det som om det vore det. Ja, så jag skrev och fick ihop en halv sida handskrivet, vilket är bra. Synd är bara att jag glömde blocket hemma, annars hade jag kunnat fortsätta här där jag sitter nu, i skolan, men jag trodde att jag skulle ha fullt upp med annat, men annat gick rätt fort att göra idag. Så så är det.
Istället så sitter jag här och skriver om själva händelsen till idéen, som jag så fint fick innan jag skulle till att somna.

Allt gott,
Ellinor

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ellinor - Söndag 17 mars 21:42

Vad var det som hände? Slutade jag blogga medvetet? För mer än fem år sedan började jag min andra tillsvidare anställing i mitt liv. Jag gick från att jobba 50-60% som "vikarie" till att jobba heltid med något helt nytt. Det var inte medvetet jag s...

Av Ellinor - 30 oktober 2018 19:11

Är det dags? Ska denna trettiotvå åriga singel gå på blindedate? Mycket möjligt, även om jag kan tycka att det låter desperat så är det bara ordet som gör det. Så vem vet vad som händer... Datea har inte alls varit min grej någonsin. Jag blir nervö...

Av Ellinor - 1 augusti 2018 21:21

Under eftermiddagen i går får jag ett sms. ?Är du hemma?? ?Jo? skickar jag tillbaks, lite för att jag vet vart en sån fråga leder. Spänt väntar jag på nästa sms. Efter en stund kommer det och givetvis är det en fråga om att komma och hälsa på en svän...

Av Ellinor - 13 april 2018 23:58

Jag ligger vaken. Jag borde sova, men det vill sig inte. Fundera och tänker. Tänker på hur jag ofrivilligt låter rädslor styra mitt liv. Rädd att bli sårad, rädd att såra. Det täcker väl egentligen allt vad rädslor bekommer. För visst är rädsla f...

Av Ellinor - 29 december 2017 01:12

Det finns så mycket jag skulle kunna skriva om. Så mycket som har hänt, men jag vill inte. Jag har det bra, jag lever och ha hälsan. Är det nog? Nej egentligen inte, men för tillfället räcker det. Det är det jag, och säker en del andra där ute, säger...

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards