I am this day

Alla inlägg den 10 september 2014

Av Ellinor - 10 september 2014 01:08

Ja, då har jag kommit en bit och man lär sig en del hur människor tänkte. Ta det där med namn till exemple, min mormors mormor hete Karolina Kristina, men i de tidigare folkräkningsuppgifterna så stavar de (antagligen myndighets personen som räknat, vilken då också bär skuld till försvårat arbete) hennes namn Carolina Christina och då gör stavningen världen skillnad på om jag hittar henne eller inte. Så lite vidöppna ögon krävs.
Det är inte bara krångligt. Ibland snubblar man över intressant fakta om personerna i fråga, ta bara min farfars far som var husar (militär) under en period i slutet av 1800-talet, men vad gjorde han sedan? Jo, han var plåtslagare. Denna informationen var extra rolig att hitta eftersom hans barnbarn, min far, vilka aldrig träffat varandra, blev plåtslagare.
Till övrigt ska tilläggas att alla husarer i min familj, både på mor och fars sida, (det är några stycken) tycks ha avgått från detta yrke när de varit på väg in i äktenskap. Där finns säkert någon som vet mer om detta fenomen, om det var vanligt förekommande i annat än min familj, kommentera gärna då.
På min fars sida så kommer en del från Blekinge (Karlskrona amiralitetsförsamling) och på min mors är de flesta från Österlen, eller som hon uttrycker det den högfärdiga familjegrenen som tyckte att de var bättre att var bonde än att vara från Malmö. Så där finns en del släkthistorier.
Just nu försöker jag fokusera på att reda ut en okänd fader till min mormors far och vem som var min farfars fars föräldrar.

Allt gott,
Ellinor

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards