I am this day

Alla inlägg under juni 2014

Av Ellinor - 10 juni 2014 11:19

Det har jag ingen, men är i behov av en! Det vore underbart att ta cykeln ner till någon av sjöarna i omgivningen att ta sig ett dopp när det är soligt och fint. Tyvärr så blir det nog ingen cyckel på ett tag, de kostar ju en slant, även begagnade sådana.
Det är sant att cykeln är nyckeln till friheten! Vissa kanske säger bilen, men den dra soppa, cykeln dras av engergi från den som trampar!

Allt väl,
Ellinor

Av Ellinor - 4 juni 2014 09:56

Så fort man kommer upp i högre nivåer på universitet så tycks också hemtentorna öka, bara denna terminen har jag haft tre hemtentor! Är detta en fördel? Ja, det är en del som tycker det eftersom man får använda böckerna, men inte jag. Jag har dyslexi och finner det alltid väldigt svårt att hinna med att läsa litteraturen, till och med nu när jag har prövat en ny studieteknik (ny för mig alltså). Det är viktigt med föreläsningarna för mig för att jag ska kunna lära mig, det i sin tur betyder att jag har lättare för salstentor där jag faktiskt kan uttrycka det jag lärt mig på lektionerna.
Hela tiden måste man ha koll på studiertekniker som finns och pröva vilka som passa, det kan variera från kurs till kurs helt berorende på litteraturen och lärarn/lärarna som undervisar. Bara att försöka hålla sig uppdaterad och strukturera sin vardag är ett heltidsjobb för sig. Tyvärr är det allt för ofta som jag misslyckas med detta och försöker ta en enklare väg, även om där nu inte finns någon enklare väg än att utnyttjad studieteknikerna som finns tillgängliga. Det är svårt att dela av fritid från skoltid eftersom hur jag än gör, det tar helt enkelt längre tid att använda sig av studieteknikerna, särskilt i användandet av ljudböckerna.

Så jag önskar, inte enbart på grund av min dyslexi, att det ska vara fler salstentor. Det faktum att salstentor ger läraren än annan syn på vad eleverna faktiskt har lärt sig utan att behöva koppla det till böckerna är bara en av orsakerna.
Ja, det är väl det jag har och säga om det!

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 2 juni 2014 23:44

Den 29 januari skrev min vän och tremänning om ett tungt ämne som berörde på sin blogg som är viktigt att tala, det handla om missfall. Jag tänker inte gå nämre in på det än så, istället så tänker jag beröra ämnet >bön<!
När jag nästa gång var i kyrkan, efter läst hennes text, så tände jag ett ljus satt den i ljusgloben och bad. Allt sedan dess har hon funnits med i mina böner, för inte så länge sedan så förstod jag att det bett om faktisk fått svar. I går skrev hon om det på sin blogg och även om det har gått bra tills nu så fort sätter jag med mina böner för henne, hennes lycka och andra människor.
Det finns många sätt att be och det går inte att göra fel, Gud vet vad vi ber om innan vi satt ord på det! Tycker du det är svårt? Finn hur andra bett på http://be.svenskakyrkan.se och be eller tänd ett ljus du med!
Så till rubriken (fast vi varit i den hela tiden): Pray Untill Somthing Happens

Allt gott
Med kärlek
Ellinor

Av Ellinor - 2 juni 2014 20:25

Nä, jag är inte gravid, men jag vet två som är! Jag blir faster till hösten och till vintern får min tremänning och hennes man barn! Det är massor med lycka och kärlek! Så jag ska bege mig ut å titta på bebis kläder, nu när jag har en ursäkt! Så roligt!

Fast jag ska vara helt ärlig så är det givetvis en stor glädje, men i ett mörkt hörn finns en liten uns avund efter som jag själv längtar efter barn. Mina föresättningar är inte de rätta tillskillnad från dem som väntar barn i min omgivning! Det är ju i alla fall så att delad glädje är dubbel glädje och det blir ju massa dop och bebis hållande inom en inte allt försenar framtid!

Puss och kram
Ellinor

Av Ellinor - 1 juni 2014 19:32

Det var länge sedan sist, en månad sedan! Har haft hemtentor så det stått mig upp till halsen, det har jag fortfarande, men jag sitter här med ett par minuter till godo så varför inte uppdatera här då?
Har tillbringat helgen i #Karlstad med si så där 2000 andra som besökt staden, det var Världens Fest (#vf14 på både Twitter och Instagram)! Vad är det då? Jo, det är en möjlighet! Det är Svenska kyrkan som är arrangörer och deras internationella arbete står i fokus, ett möte med världen i Sverige och massor av tankar hur man kan följa upp dessa mötena. Frågor som "vad kan jag göra för världen?" "Vad vill jag göra för världen?" & "hur gör jag det jag vill för världen?" Är frågor som blev klarare under helgen.
Klarare blev också relationer i den världsvida kyrkan!

Allt gott
Ellinor

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards