I am this day

Direktlänk till inlägg 21 april 2014

Mod, blind tro och tvivel

Av Ellinor - 21 april 2014 22:51

Skulle du kunna leva idag som det vore din sista? Jag är tämligen övertygad, även om jag gärna skulle svara motsatsen, att jag inte skulle kunna det! Där skulle allt mitt mod släppa. Nog så finns där saker jag skulle vilja göra, saker jag skulle vilja vara modig nog att göra, men jag kommer antagligen inte att göra dem. Ett exempel på detta är att jag skulle vilja hoppa fallskärm, men det kommer inte hända om jag inte på något sätt snubblar över det.

Med en blandning av dagens evangelie och countrymusik i öronen så går mina tankar till mod. Mod, vad är det? Enligt Aristoteles så är mod en dygd där det är balans mellan feghet och dumdristighet som är två ytterligheter. Jag tänker på apostlarna som i rädsla för judarna (ja, så står det i Johannesevangeliet, vilket jag finner något märkligt) har låst in sig själva efter Jesus död, är det mod? Vore det dumdristigt av dem att gå ut? Vore det feghet av dem att fly Jerusalem? Aristoteles teori om mod som en dygd funkar inte riktigt, den spricker i detta fallet för mig.

Där sitter de, förtvivlade i sorg och undran över vad som kommer hända dem. De är en förfölj grupp människor som inte riktigt vet vilka de är, de passa inte in bland dem de en gång var och inte heller i andra grupper som finns i det samhälle där det har levt i hella sitt liv. Några av dem som sitter i rummet undra säkert om de valt rätt väg, om det faktiskt var sanningen de fått av Jesus, det tvivlar helt klart på allt han sagt, detta kommer sig av rädsla och utsatthet. De har hört av tre kvinnor att graven är tom, men de har svårt att tro att det skulle beror på att Jesus har uppstått från det döda. Jag är säker på att frågorna de hade när de satt där var många, liksom dem vi har i dag tvåtussen år senare.

Blid tro kommer nära tillhands när jag tänker på evangeliet. Det var det ingen av apostlarna som kände, men jag kan ändå inte låta bli att reflektera över det. Tänk om de hade känt blind tro, hade kristendomen överhuvudtaget fått se sin existens, hade de andra abramitiska religionerna haft en chans då? Att ändra en liten känsla som antagligen skulle kunna ändra på världen, det är en svindlande tanke, det ger perspektiv på varför apostlarna hade låst om sig och de sina. Ditt jag vill komma med denna, för mig svindlande tanke, är att det är okej att tvivla. Vad vorde tron utan tvivel, inte ens präster är alltid säkra på allt kring Gud och Jesus, men de vet om att det är okej att tvivla. Tvivel ger perspektiv, öppnar upp nya vägar för tron att strömma in genom. Tänk att även Jesus ska ha känt tvivel när han hängde där på korset och utropade orden: Gud, min Gud! Varför har du övergivit mig?

Allt gott,
Ellinor

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ellinor - Söndag 17 mars 21:42

Vad var det som hände? Slutade jag blogga medvetet? För mer än fem år sedan började jag min andra tillsvidare anställing i mitt liv. Jag gick från att jobba 50-60% som "vikarie" till att jobba heltid med något helt nytt. Det var inte medvetet jag s...

Av Ellinor - 30 oktober 2018 19:11

Är det dags? Ska denna trettiotvå åriga singel gå på blindedate? Mycket möjligt, även om jag kan tycka att det låter desperat så är det bara ordet som gör det. Så vem vet vad som händer... Datea har inte alls varit min grej någonsin. Jag blir nervö...

Av Ellinor - 1 augusti 2018 21:21

Under eftermiddagen i går får jag ett sms. ?Är du hemma?? ?Jo? skickar jag tillbaks, lite för att jag vet vart en sån fråga leder. Spänt väntar jag på nästa sms. Efter en stund kommer det och givetvis är det en fråga om att komma och hälsa på en svän...

Av Ellinor - 13 april 2018 23:58

Jag ligger vaken. Jag borde sova, men det vill sig inte. Fundera och tänker. Tänker på hur jag ofrivilligt låter rädslor styra mitt liv. Rädd att bli sårad, rädd att såra. Det täcker väl egentligen allt vad rädslor bekommer. För visst är rädsla f...

Av Ellinor - 29 december 2017 01:12

Det finns så mycket jag skulle kunna skriva om. Så mycket som har hänt, men jag vill inte. Jag har det bra, jag lever och ha hälsan. Är det nog? Nej egentligen inte, men för tillfället räcker det. Det är det jag, och säker en del andra där ute, säger...

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards