I am this day

Direktlänk till inlägg 17 april 2014

En måltid med en skugga över sig

Av Ellinor - 17 april 2014 23:44

Där var en skugga över måltiden, ett mörker som inte riktig går att förnecka men heller inte riktigt gå att ta på. Där ligger förräderi och förneckelse i luften, inte annar de som kommer bli framträddade i detta drama att det är dem som äro skyldiga till detta. Måltiden skulle kanske sett ut som vilken annan påskmåltid som helst om inte de där orden yttrats, de ord som kom att plåga frädare och förneckaren till den grad att de dömmer ut sig själva och aldrig i sitt jordiska liv förlåter sig för att ha gjort detta illdåd.
- "San­ner­li­gen, en av er kom­mer att förråda mig, han som äter med mig." (Mark 14:18b; Matt 26:21b)
Utan tvekan blev det ett sorl i rummet där måltidens intog, viskningar som "Kan det var jag?", "Gud, låt det inte var jag!" i tysta utrop coh böner. Ingen ville var den som förråde som en illgärning mot den person de älskade mest, men mitt i allt detta sorglet tar den som kommer bli förådd och förneckad till orden igen.
- "Ta det­ta, det är min kropp." (Mark 14:22b; jmf Matt 26:26b) och håller fram brödet han tackat Gud för ger det till människorna runt honom medans han plockar upp bägaren med vinet och tackar för detta på samma sätt som med brödet och säger: "Drick av den alla. Detta är mitt blod, förbundsblodet som blir utgjutet för många till syndernas förlåtelse. Jag säger er: nu kommer jag inte att dricka av det som vinstocken ger förrän den dag då jag dricker det nya vinet med er i min faders rike." (Matt 26:27b-29; jmf Mark 14:24b-25)
På så viss upprättades ett nytt förbund med alla människor den kvällen, även den människan som i andra människors ögon ses som ovärdig, som föräddaren och förneckaren, blir ett del av detta förbund. Det skulle dock inte ha nå sin fulla betydelse förens fyra (eller tre, beroende på hur man väljer att räkna) dagar senare. Det är då de som inte kunde tro utan att se skulle få se något som de hade svårt att tro på, som många än i dag har svårt att tro på.
Förnekaren får bär sin börda med sig innan han lämnar måltiden. Han som blir förnekad förespår då att Förnekaren kommer att förneka Honom tre gånger innan tuppen gal. Detta kom att smärta Förnekaren djupt att han inte tog denna ord till sig djupare i sitt hjärta utan redan då förnekar möjligheten till att han skulle kunna göra så.
Döm dock inte båda dessa män, ty de är enbart mänskliga och det är det historien vill berätta med. Kom ihåg att nåden är gratis (på latin så heter nåd gratia, källa: http://m.svenskakyrkan.se/?id=1115607 ) den ges till alla och en var utan förbehåll som är villig att ta emot den.

Så skuggan som föll över några liv den där måltiden öppnade ljuset i världen och för dem som våga släppa in ljuset.

Allt gott,
Ellinor

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ellinor - Söndag 17 mars 21:42

Vad var det som hände? Slutade jag blogga medvetet? För mer än fem år sedan började jag min andra tillsvidare anställing i mitt liv. Jag gick från att jobba 50-60% som "vikarie" till att jobba heltid med något helt nytt. Det var inte medvetet jag s...

Av Ellinor - 30 oktober 2018 19:11

Är det dags? Ska denna trettiotvå åriga singel gå på blindedate? Mycket möjligt, även om jag kan tycka att det låter desperat så är det bara ordet som gör det. Så vem vet vad som händer... Datea har inte alls varit min grej någonsin. Jag blir nervö...

Av Ellinor - 1 augusti 2018 21:21

Under eftermiddagen i går får jag ett sms. ?Är du hemma?? ?Jo? skickar jag tillbaks, lite för att jag vet vart en sån fråga leder. Spänt väntar jag på nästa sms. Efter en stund kommer det och givetvis är det en fråga om att komma och hälsa på en svän...

Av Ellinor - 13 april 2018 23:58

Jag ligger vaken. Jag borde sova, men det vill sig inte. Fundera och tänker. Tänker på hur jag ofrivilligt låter rädslor styra mitt liv. Rädd att bli sårad, rädd att såra. Det täcker väl egentligen allt vad rädslor bekommer. För visst är rädsla f...

Av Ellinor - 29 december 2017 01:12

Det finns så mycket jag skulle kunna skriva om. Så mycket som har hänt, men jag vill inte. Jag har det bra, jag lever och ha hälsan. Är det nog? Nej egentligen inte, men för tillfället räcker det. Det är det jag, och säker en del andra där ute, säger...

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards