I am this day

Alla inlägg den 7 april 2014

Av Ellinor - 7 april 2014 20:19

Jag skulle gärna vilja dela med mig om mina reflektioner kring påsken viktiga bibel-figurer, kanske vända på er värld lite och ge en annan bild av dem en den som är självklar. Det kommer jag också göra, men inte i kväll.
I dag har vi, jag och E, varit i Sankta Maria kyrka i Helsingborg för att förberedda ett inlägg på kyrkonordarna.wordpress.com om denna vackra kyrka. För att ge er lite försmak kan jag berätta att de har ställt upp passionsberättelsen där och den fick mig att fundera på om Jesus verkligen var långhårig. Där är ju inte ovanligt att se en Jesus med långt hår, sen variera hårfärgen från kultur till kultur. Tittar man på andra avbildningar av till exempel apostlarna så brukar Paulus vara korthårig, jag nästan skallig, så varför har då Jesus långt hår? Är det realistiskt att han har det?
Det är inget vi diskuterar om på universitets, om avbildningen av bibliska personer, kanske borde det också vara ett ämne?

Visst känns det en aning oseriöst att fundera på om Jesus hade långt hår eller inte, men även det som upplevs oseriöst måste också få plats. Nyfikenhet föder kunskap, och om jag inte vågar ställa de konstiga frågorna hur ska då våra konfirmanderna göra det och hur ska jag kunna svara dem? Så det är nog en rätt realistisk fråga att ställa sig om Jesus hade långt hår och varför.

Allt gott,
Ellinor

ps. Bifogar en aptitretare till bloggen som är relevant till min frågeställning. ds.

Av Ellinor - 7 april 2014 11:20

Tåget börjar rulla och från högtalarna hörs det där plinget som berättar för passagerarna att det är någon som ska tala om något för dem, vanligtvis tågvärden. Denna regniga förmiddag var det dock inte det, utan det var damen som har hand om kaffevagnen. Kaffevagnen är inte på tåget alltid, vanligtvis bara en stund på förmiddagen.
Rösten som kommer ut ur högtalarna låter väldigt mycket som Annika Anderson med dialekt och allt och roligt blir det också eftersom hon berättar att hon kommer vara kvar på tåget i cirka 15 minuter till innan hon kliver av i Hässleholm(!!!), vilket är den station tåget precis börjat avgått från. Hon lägger inte märke till sin felsägning utan fortsätter och berätta vad man kan köpa på kaffevagnen och hur man kan betala dessa inköp. Innan hon avslutar utropet så tar hon åter upp att hon endast är kvar på tåget i cirka 15 minuter, men denna gången tänker hon efter innan, då hon och kaffevagnen kliver av i Eslöv!
Ute på tåget strömmade små fnitter och skratt och denna kaffe-dam har med all säkerhet förgyllt förmiddagen för en del av passagerarna på tåget!

Så det blev en rolig historia från tåget i morses, ska försöka komma med ett längre inlägg sennare idag så kompenserar jag för att jag missade uppdateringen i går!

Allt gott,
Ellinor

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards