I am this day

Alla inlägg den 5 januari 2014

Av Ellinor - 5 januari 2014 19:34

Om det är någon gång jag känner att Jesus verkligen är sann är männsika så är det när han är arg. Jag gilla den arge Jesus, honom kan jag se mig själv i. Att riva ner allt med pengar i templet gjorde han helt rätt i, ingen ska kunna tjäna pengar på Guds kärlek, den finns till för alla, den fattig som den rike, den svage som den starke.
Luther upplevde en liknade situation i sitt motsånd till avlats försäljningen. Frälsningen tillhör alla som är villig att ta emot den.
Det är så väldigt lätt att se den snälle, omtänksame Jesus. Han som botar sjukar och välsignar barnen, men att se den arge Jesus är inte lika lätt. Den arge Jesus säger att han är mer än vackra ord om fred och frihet, han är beredd att slås för oss i fall det är det vi skulle behöva. När Jesus är arg så visar han att han finns här för hela männskligheten, ja hela skapelsen faktiskt.
Så det är inte fel att bli arg och våga stå för något, bara man inte gör det med våld mot sin medskapelse!

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards