I am this day

Direktlänk till inlägg 16 december 2013

Kyrkobösök och körsång

Av Ellinor - 16 december 2013 13:31

Igår så var jag som vanligt på mässa i kyrkan som alla andra söndagar på året (då jag inte jobbat). Här i Perstorp där jag befinner mig hade vi en mysig mässa och jag, som den jag är, satt å funderade på hur den perfekta gudstjänsten, mässan, är för mig. För er som har missat det så har ett nytt handboksförslag testast i olika svenska kyrkor, en del av den lituriska musiken är jätte bra och fin, medan annat knappt går att sjunga för den vanliga kyrkobesökaren. Nu råkar det vara så att vi sjunger det osjungbara på gudtjänsterna här och jag tycker inte om det. Ibland känns det också som att önksan att vara högkyrklig krokar med att önskan att vara modern, det går att vara både och, men man måste var noga med hur man är det. Jag är till exempel inte alls förtjust i att stå i kö när jag ska ta emot nattvarden, jag tycker att det gör att den förlora en del av sitt syfte då. Nattvarden handlar om gemenskap, del med Herren men också med varandra, dom som lever, har levt och kommer att leva. Detta innebär att jag vill stå i en halvcirkel när jag tar emot nattvarden för att det har en stark symbolik för mig. Jag tycker också om att knäböja när jag tar emot den, men det är inget növändigt (med tanke på att det var första gången jag gjorde det i somras), dock är jag förtjust i den traditionella dukningen, inte för att den är symboliskt (vilket den delvis är) utan för att den är vacker. Själv är jag inte uppvuxen med denna typ av dukning så det är ganska nytt för mig men likt väl har det gått raka vägen in i mitt hjärta. Det finns en del saker till som jag tycker gör den mest givande gudstjänsten, men mycket är mer av vanna än tradition. Att kunna sjunga med och dela gemenskap är viktigast av allt, det är i detta vi finner kärleken.

Jag hade den stora lyckan att få komma ut till en kontsert i går i Härslöv kyrka utanför Landskrona där min vän E.P är verksam på många olika sätt, bland annat sjunger hon i kören där! Min söndag kväll hade inte kunnat bli mycket bättre! Kören sjöng helt fantastiskt bra och jag har fortfarande gåshud! Det var utan tveckan värt att lyssna till dem när de sjöng in den sista veckan innan jul! Jag hade möjligheten att sitta där genom repetionen också och som gammal körsångare själv så kan jag säga att det också var en ren skär njutning!

Allt gott,
Ellinor

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ellinor - Söndag 17 mars 21:42

Vad var det som hände? Slutade jag blogga medvetet? För mer än fem år sedan började jag min andra tillsvidare anställing i mitt liv. Jag gick från att jobba 50-60% som "vikarie" till att jobba heltid med något helt nytt. Det var inte medvetet jag s...

Av Ellinor - 30 oktober 2018 19:11

Är det dags? Ska denna trettiotvå åriga singel gå på blindedate? Mycket möjligt, även om jag kan tycka att det låter desperat så är det bara ordet som gör det. Så vem vet vad som händer... Datea har inte alls varit min grej någonsin. Jag blir nervö...

Av Ellinor - 1 augusti 2018 21:21

Under eftermiddagen i går får jag ett sms. ?Är du hemma?? ?Jo? skickar jag tillbaks, lite för att jag vet vart en sån fråga leder. Spänt väntar jag på nästa sms. Efter en stund kommer det och givetvis är det en fråga om att komma och hälsa på en svän...

Av Ellinor - 13 april 2018 23:58

Jag ligger vaken. Jag borde sova, men det vill sig inte. Fundera och tänker. Tänker på hur jag ofrivilligt låter rädslor styra mitt liv. Rädd att bli sårad, rädd att såra. Det täcker väl egentligen allt vad rädslor bekommer. För visst är rädsla f...

Av Ellinor - 29 december 2017 01:12

Det finns så mycket jag skulle kunna skriva om. Så mycket som har hänt, men jag vill inte. Jag har det bra, jag lever och ha hälsan. Är det nog? Nej egentligen inte, men för tillfället räcker det. Det är det jag, och säker en del andra där ute, säger...

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards