I am this day

Direktlänk till inlägg 10 december 2013

Upprörd!

Av Ellinor - 10 december 2013 21:40

På både #svt och #tv4 text-tv idag kan man läsa om att riskerna att var förstagångs födderska vid trettio ger en ökad risk för en #graviditet med komplikationer. Till detta så mennar man att måste uppmana #kvinnor att #födda #barn tidigare.
Så här är det, jag är en tjej som börja närmar mig trettio, är singel och utan barn. Har bara EN kompis som har barn. Jag vill jätte gärna ha barn och hade skaffat det om jag haft möjligheten, men den finns inte där. Dels så har jag fertilitet problem, men det är också det faktum att jag är singel och det ser inte ut att ändras inom snar framtid, möjligheten att jag hinner bli trettio innan jag får mitt första barn är överhängande. Har man den ekonomiska möjligheten så finns ju möjligheten att åka utomlands och genomgå behandling, i mitt fall ligger Danmark nära tillhands. Denna möjlighet finns inte i Sverige, på ont och på gott, så hur ska kvinnor i situationer som liknar min egen kunna uppmanas att skaffa barn tidigare, innan trettio? Jag har inget svar på den frågan och innan man ger sig ut och tycker att kvinnor skulle skaffa barn tidigare så kan det vara bra att ta reda på varför kvinnor inte skaffar barn tidigare! Det handlar inte om att uppmuntra kvinnor att skaffa barn tidigare utan förbättra deras möjlighet att skaffa barn tidigare. Så nu släpper jag fram #feministen i mig! som exempel lika lön för lika arbete, bättre möjlighet att mer än överleva i fall man skulle bli ensamstående. Dessutom så är möjligheten att välja vara hemma förälder helt borta idag, man klara sig inte på en lön om man är ett par. Det är viktigt med valmöjligheten, särskilt vid första barnet då man faktiskt är ny på att var förälder!

Det var min vy på saken.
Allt gott
Ellinor

 
 
Emma

Emma

13 december 2013 15:16

Jag förstår vad dom menar, många väljer att dom ska resa, karriärer bo perfekt med mera innan dom skaffar barn och det är det man vill komma ifrån. Sen som du tillexempel det finns alltid undan tag. Men har har många bekanta och vänner som varit tillsammans länge och valt att ej skaffa barn för att dom vill allt detta jag skrev. Därav att det tyvärr ökar i ålder. Jag är för att skaffa barn tidigt och jag har alltid sagt att kag ville ha barn innan jag var 25år nu blev det inte så och nu har jag satt min gräns på 30 då för min egen skull och barnets skull. Sen spelar såklart ekonomi med in men alla kan om man vill det är inte kul att leva på håret men det kan ara värt det om man ska skaffa barn. Sen håller jag självklart med dig om lika löner men sen kan jag vända på det höj lönen till alla som jobbar på kommunen istället. Jonas jobbar helt tid och har ut mindre än mig som jobbar halv tid visst jag jobbar helger men ändå. Börjar med att höja lönn för skolor och omsorg. Det är sjukt att jag som säljare ska ha ut mer än vad min man har ut som tar hand om våran framtid. Men jag förstår även vart du ville komma med ditt inlägg men tänk lite på hur jag med ser det så kanske du ar lite mer förståelse för hur dom menar. Ha en toppen helg kram.

http://www.urenbrudssynvinkel.spotlife.se

Ellinor

13 december 2013 16:56

Jo, jag förstår poängen, och som du är jag för att skaffa barn tidigt... Det är lustigt hur olika våran sammanhang är. Jag tror ändå de allra flesta tjejer som vill har barn vill ha de innan trettio... Läste idag att tonårsmammor har minskat och ökat medelåldern när tjejer födder sitt första barn från 24 till 27. Och tidigare i år kom forskning som vissar att fertiliteten är som bäst hos kvinnor mellan 30-35, så det är mycket att tänka på...
Det som jag störde mig mest på var att de menna uppmuntrandet, visst kan det säkert vara i behov av det i storstäderna, men långt ifrån överallt och som du säger, omsorgens löner behövs höjas!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ellinor - Söndag 17 mars 21:42

Vad var det som hände? Slutade jag blogga medvetet? För mer än fem år sedan började jag min andra tillsvidare anställing i mitt liv. Jag gick från att jobba 50-60% som "vikarie" till att jobba heltid med något helt nytt. Det var inte medvetet jag s...

Av Ellinor - 30 oktober 2018 19:11

Är det dags? Ska denna trettiotvå åriga singel gå på blindedate? Mycket möjligt, även om jag kan tycka att det låter desperat så är det bara ordet som gör det. Så vem vet vad som händer... Datea har inte alls varit min grej någonsin. Jag blir nervö...

Av Ellinor - 1 augusti 2018 21:21

Under eftermiddagen i går får jag ett sms. ?Är du hemma?? ?Jo? skickar jag tillbaks, lite för att jag vet vart en sån fråga leder. Spänt väntar jag på nästa sms. Efter en stund kommer det och givetvis är det en fråga om att komma och hälsa på en svän...

Av Ellinor - 13 april 2018 23:58

Jag ligger vaken. Jag borde sova, men det vill sig inte. Fundera och tänker. Tänker på hur jag ofrivilligt låter rädslor styra mitt liv. Rädd att bli sårad, rädd att såra. Det täcker väl egentligen allt vad rädslor bekommer. För visst är rädsla f...

Av Ellinor - 29 december 2017 01:12

Det finns så mycket jag skulle kunna skriva om. Så mycket som har hänt, men jag vill inte. Jag har det bra, jag lever och ha hälsan. Är det nog? Nej egentligen inte, men för tillfället räcker det. Det är det jag, och säker en del andra där ute, säger...

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards