I am this day

Alla inlägg den 10 december 2013

Av Ellinor - 10 december 2013 21:40

På både #svt och #tv4 text-tv idag kan man läsa om att riskerna att var förstagångs födderska vid trettio ger en ökad risk för en #graviditet med komplikationer. Till detta så mennar man att måste uppmana #kvinnor att #födda #barn tidigare.
Så här är det, jag är en tjej som börja närmar mig trettio, är singel och utan barn. Har bara EN kompis som har barn. Jag vill jätte gärna ha barn och hade skaffat det om jag haft möjligheten, men den finns inte där. Dels så har jag fertilitet problem, men det är också det faktum att jag är singel och det ser inte ut att ändras inom snar framtid, möjligheten att jag hinner bli trettio innan jag får mitt första barn är överhängande. Har man den ekonomiska möjligheten så finns ju möjligheten att åka utomlands och genomgå behandling, i mitt fall ligger Danmark nära tillhands. Denna möjlighet finns inte i Sverige, på ont och på gott, så hur ska kvinnor i situationer som liknar min egen kunna uppmanas att skaffa barn tidigare, innan trettio? Jag har inget svar på den frågan och innan man ger sig ut och tycker att kvinnor skulle skaffa barn tidigare så kan det vara bra att ta reda på varför kvinnor inte skaffar barn tidigare! Det handlar inte om att uppmuntra kvinnor att skaffa barn tidigare utan förbättra deras möjlighet att skaffa barn tidigare. Så nu släpper jag fram #feministen i mig! som exempel lika lön för lika arbete, bättre möjlighet att mer än överleva i fall man skulle bli ensamstående. Dessutom så är möjligheten att välja vara hemma förälder helt borta idag, man klara sig inte på en lön om man är ett par. Det är viktigt med valmöjligheten, särskilt vid första barnet då man faktiskt är ny på att var förälder!

Det var min vy på saken.
Allt gott
Ellinor

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards