I am this day

Alla inlägg den 29 september 2013

Av Ellinor - 29 september 2013 13:03

Det är änglarnas dag idag, ja egentligen Heliga Mikaels dag, men änglar och barn är i fokus runt om i landets kyrkor. Hos varje människa finns en ängel som för dess talan inför Gud, hos varje enda liten människa. Jag tycker det är något otroligt vackert, vilken kärlek är inte det att ge sin skapelse mest ensamma varelser en som vandra med dem på vägen?
Änglar som enligt vår bild av dem bär en ljuskrona, en gloria, vilket även helgon tilldelas i vår bild av dem. Gloria som också betyder ära. Hos änglar och helgon syns dess ära, men hos oss "vanliga" människor så kan den ibland var osynlig. Den är där, men inte för alla att se. Jag skulle säga att våran gloria finns på de mest oväntade ställena, inte alltid som en ljuskrona runt huvudet. Ibland ligger äran i att le åt sin med människa, en annan gång i att trösta den som är behov av tröst. För det mesta räcker det antagligen med att bara vara för att ljuset inom oss ska skina igenom!

Dagen till ära så ska ni få ett par låttips som jag tycker passar:
? Fireworks med Katy Perry
? Halo med Beyoncé

Så låt era ljus skina ut så eran ljuskrona syns!

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 29 september 2013 02:50

...nu är allt borta, jag fattar det ej." Det är så jag känner när jag ser tillbaka på sommaren som gått, på vad som hänt mig. Tänk hur fort allt kan förändras, vilken makt några få ord kan få över en! Det ger en insikt över att ett enda ord antagligen kan förändra världen om det används rätt, frågan är bara vilket ordet är från gång till gång. Fast å andra sidan har bara ord makt över en om man tillåter de ha det, det är ju faktiskt värt att tänka på. Ska jag ta åt mig när någon säger något som rent av är elakt till mig?
Nej, det tycker jag inte. Har man inget snällt att säga så håller man tyst. Att tala är silver, att tigga är guld!
Jag som brukar känna mig så stark och målmedveten känner att jag förlorat lite av min gnista när ett ord fick makten över mig. Trotts det så är det inte ordet i sig som är värst utan alla ord som ligger bakom ordet. Jag är i valet och kvalet om jag faktiskt vill veta dessa ord, för jag har möjligheten att ta reda på dem.
Sen har vi också de orden som ska ta herraväldet över en, alla de där positiva orden som man får hör men glömmer att ta åt sig av. Detta kanske låter skrytsamt och en aning klyschigt, men jag brukar få komplimanger för mitt leende. Nåja, inte leendet i sig utan hur det påverkar. Jag har fått höra att jag lyser upp rummet jag är i när jag ler och att de finner trygghet i mitt leende (jo, jag hör hur det låter, men jag hittar inga andra ord att beskriva det). Samtidigt är det alla de där små komplimangerna som jag och jag tro också du får höra varje dag.
Jag vet att jag har mycket att ge världen, jag vet också att du har mycket att ge världen! Så som jag ser det så får väl jag ta och gå "all in", friskt vågat, hälften vunnit!

"I wonder, it's frightening
Leaving now, is that the right thing?
I wonder, it scares me
But who the the hell am I if I don't leave it
I'm not a coward
Oh no, I'll be strong
One chance in a lifetime
Yes I will take it, it can't go wrong"

Biten ovan är hämtad ur en låt av ABBA som heter "I wonder", den har hjälpt mig dit jag är tillsammans med många andra låtar och textrader. Kanske den inspirerar dig med!

Allt gott,
Ellinor

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards