I am this day

Alla inlägg under juni 2013

Av Ellinor - 22 juni 2013 19:46

Idag höll vi praktikanter en gudstjänst vi ett café som ligger precis vi havet och ett minnes märke över kriget (2:a Världskriget). Det var något alldeles särskilt. Dels så kom församlingen nära på och dels var det människor från flera olika kristna trossamfund. Det är storslaget att kunna förenas i skapelsen och tron åtminståndes en gång per år!

I morgon blir det Gudstjänst i kyrkan med oss praktikanter, men mer om det får ni veta om i morgon.

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 21 juni 2013 10:52

Idag kommer inga blommor under kudden, men SMHI har utlovat åska, vilket jag ser framemot. Den första kom nu i skrivande stund! Vilken otrolig natur vi lever i! Jag älskar det!

Det är med dessa få orden jag vill önska er alla en härlig midsommar!
Kör försiktigt!

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 20 juni 2013 21:37

Idag har jag varit ledig, så jag tog och besökte en kyrkogård som speglar våra rädslor. Det är första gången jag varit på en kyrkogård av det slaget.
För ansågs sjukdom vara ett straff från Gud och dog man i det så begravdes man inte på den vanliga kyrkogården. Här i Karlshamn finns en kyrkogård där det ligger människor som dött av smittor som pest och kolera. Där till kan tilläggas att någon enstaka anhörig också ligger där.

Kan tillägga att jag även gått barfota utan strumpor och skor genom Karlshamn. Min ena sko gick sönder!
Så på regnblött asfalt gick jag utan skor i Karlshamn, hur många har gjort det?

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 19 juni 2013 16:30

I kyrkan klockan åtta på morgonen, men det gör inget det är alltid något särskilt med morgonmässor. Jag var inte delaktig i den utan medverkande idag, nästa vecka ser det nog annorlunda ut. 

 

Sedan var det frukost i församlingshemmet och där efter planerar vi psalmerna inför söndagens gudstjänst, en mycket givande planering.

Sen har vi haft förberedelse tid. Det innebär att vi fått tid att skriva våra predikningar, inledningar och betraktelser, så det är vad jag gjort under eftermiddagen.

 

Är inte färdig än, känns inte som jag håller en röd tråd, men att bara skriva ner det man tänker och sedan avgöra vad man vill ha sagt är viktigt. Den röda tråden får jag plocka upp sen.

 

Allt gott,

Ellinor

Av Ellinor - 18 juni 2013 20:04

I dag fick vi den stora äran att umgås med sommarens konfirmander, en sån här underbart vacker sommar dag med som det varit. Det är annorlunda här en hemma, olika föresättningar så även om jag haft konfirmander hemma så har denna dagen varit givande.

 

Vi gick igenom Gudstjänst ordningen och sjöng psalmer, vilket är min plats, älskar psalmer!

 

När jag var färdig för dagen så var det bara och börja filosofera på vad jag ska säga i helgen. Något kort på midsommardagen, som är inledande och så något lite längre på Johannes döparens dag.

Jag kan glatt meddela att Johannes Döparen är min favorit profet, men det är svårare att skriva om honom med tanke på att man vill ge något till församlingen att ta med sig hem. En tanke, hopp eller rent av en idé, men det är inte lätt med Johannes D!

 

I morgon ska det i alla fall skrivas sen får vi se va det leder mig någonstans.

 

Allt gott,

Ellinor

 

Av Ellinor - 17 juni 2013 22:11

Dagen började på fokus kring död och begravning. Det som jag kan tycka är något obehagligt i sådana disskutioner är allt med en begravning som är så sakligt, som i stort är en rutin. Det är vad som skrämmande!
Döden i sin tur är inte skrämmande, i min tro (min personliga) så är döden nästa stora äventyr, resan hem till Gud, min himmelska födelse!
[Fakta: Viste ni att namnsdagar började med en helgon kalender, helgon som man i sin tur firar den dag de dog, där finns undantag till detta, alltså den dag namnsdagen infaller till helgonet var dess dödsdag, gäller i viss mån fortfarande!]

På eftermiddagen tog vi tag i lite mindre känsloladdade saker. Vi övade att tala och läsa i kyrkan.
Under dagen har vi även hunnit planera veckans gudstjänster som vi ska delta i.

Det har i det hela varit en intressant och givande dag.

Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 16 juni 2013 18:40

Det är otroligt vad tiden går fort. Idag var det den första söndagen vi var delaktiga i! Jag sjöng, tyckte själv det gick så där, men ingen klagade efter utan det var mer uppmuntrande ord, belönade ord. Dessutom hjälpte jag till vid nattvarden. Jag var så nervös så att mina händer skakade, men det gick bra och var i slutändan upplyftande.
Det säger rätt mycket att jag är mer nervös inför ett moment med sakramente än vad jag har varit under själva betraktelserna jag skrivit och framfört.
Angående just skrivandet så förvånar det mig hur fort det går att komma in i det, att utveckla det "rätta" tänket. Nu säger jag inte att mina betraktelser som jag skrivit är perfekta eller fullkomliga på något sätt, tvärt om. Vad jag menar är att själva skrivandet är fåvånade för mig. Dessutom lägger jag märke till hur jag tar efter präster jag känner i hur jag utrycker mig i mina texter. Helt ärligt så kan det ibland vara en välblandad kompott. Jag plocka mina favorit uttryckssätt från var och en av dem och på så vis bär jag dem med mig. Det är lite konstigt men vad ska man göra, inflyttande och inspiration kommer från de mest väntade och oväntade håll. På så sätt lär jag också mycket om mig själv.


Allt gott,
Ellinor

Av Ellinor - 15 juni 2013 14:39

kursiv text
Lyckas åtminståndes göra mig förbannad! Om det nu inte lyckas förstöra hela min dag!
Jag hoppas verkligen inte det, en hel dag förstörd skulle innebära att så mycket mer än dagen skulle kunna bli förstörd, så nu gäller det att bli på bra humör igen! Har en taktik upplagd för det!

Allt gott,
Ellinor

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards