I am this day

Alla inlägg den 3 februari 2013

Av Ellinor - 3 februari 2013 22:05

För att ni som läser denna historia ska förstå så mycket som möjligt av den så får vi lov att börja med vad som hände i fredags och fortsätta där ifrån.
På fredag eftermiddag åker jag hem till mina föräldrar och hjälper min mamma avsluta sin kjol och ska själv avsluta min egen klänning. För mig var det rätt så brotom efter som jag skulle ha konfirmanderna senare på kvällen, vi såg på film och hade natt/kvälls mässa. Jag hinner färdigt med klänningen så när på axelbanden som jag ber Bea fixa, vilket hon gör(!).
När jag (vi) kommer hem från mässan vid 23:00 på fredagen prövar jag klänningen, den är förstor! Shit! Vad gör jag??? Ska jag ha min vinröda??? Men då matchar inte mina snygga skor som jag väntat på att får använda i ett halvår!!! Köpt dem specifikt för bröllopet!
Mamma och jag sitter och pratar en stund om vad jag har hemma att välja mellan, tycker jag har mycket, men inte lika mycket som bruden. Vi kommer på att jag faktisk kan ha klänningen som jag hade när jag fylla 25, skönt det löser sig!
Nästa morgon skyndar jag mig och göra mig i ordning, sen kör mamma mig hem för att jag ska kunna bytta till klänningen, men jag hittar inte den! Istället väljer jag en kjol som matchar skorna någerlunda men får inte ihop det med blusen, så där tar jag det bästa jag kan hitta. Kommer ner till bilen och så dröjer det inte länge innan mamma säger: "En bättre blus måste du ha, kan du inte kolla efter det i Lund?"
Sen kör hon mig till centralen i Malmö och jag tar tåget till Lund för att klippa mig, slinga och sätt upp håret. Halv ett är jag färdig hos frissan och tänker att då kan jag sticka ner till butiken som har utförsäljning! Men jag hittar inget där och tittar på klockan igen, tjugo i ett! Jag hinner upp till Åhléns, på vägen ditt besöker jag dock hälften av butikerna i hopp om att hitta något, men icke! Kommer alltså tills sist in på Åhléns och springer och letar efter en blus alternativt en topp på varje rea-hängare jag kan hitta, hittar inget och klockan är nästan ett! Jag är smått panikslagen!
Mitt alternativ då är att leta bland det som är icke rea, men hittar en till sån rea grej och kollar fort igenom den, ser något grönt, plockar fram den och ser att det är en klänning, tänker att den går, rätt storlek med, den duger, 99kr ovan på allt så jag skyndar till kassan där det inte är någon kö och sen bär det i rask takt av till Lund C.
Jag hinner med ett tåg som går 13:16 och ankommer till Hyllie station 13:40, där vänta mamma, Bea och AC (stora syster och för kvällen schafför) och är smått stressade på grund av mig.


13:50 cirka anländer vi till Fosie Kyrka där Vigslen ska äga rum. Så vad kan jag säga om den? Lite ovågad är nog det bästa ordet, det var för mig tydligt att detta bröllopet stod mellan två människor som inte har någon större kyrkvana mer än ceremoni relaterade gudstjänster. Det först jag tänker är då att jag skulle kunnat göra mässan bättre, när det kommer till val av psalmer till exempel så är det tillåtet att tänka utanför alla ramar. Men å andra sidan vet jag att folk skulle höja på ögonbrynen över vilken kyrka jag skulle vilja gifta mig i om det sker någongång.
Allting går bra i kyrkan, de säger "ja" på rätt ställe och så, inga olyckor eller något sånt.


Strax efter tre så anländer vi till festlokalen, antagligen inte drömplatsen, men å andra sidan är det mitt i vinter så vi kommer ju inte var ute något särskilt (det är rökarna som är ute). Själva lokalen var fin, snyggt denorerad i blått och rosa med fin dukning! När vi kommer in är där ett band som underhåller oss och vi för välkommsdrink i väntan på brudparet.
Slutligen strax innan fyra anländer brudparet och en liten stund senare får vi lov att sätta oss till bords och inta en italiensk inspirera buffé, gott, men inte sensationellt, men det behövdes inte. Vi äter och sjunger, lyssnar på tal och skålar och ringer allt vad vi kan i klockorna på bordet så brudparet kysses.
Choklad var inblandad i efterrätten, mums! Men bäst var nog ändå tårtan! Emma (bruden) har värkligen överträffat sig själv med den!
Sen tog dansen vid och började med brudparet till en Elvis låt. Det var sång och det var dans, många av gästerna, inklusive jag, gjorde gästuppträdande. Hoppas jag inte sjöng allt för dåligt! I så fall ber jag brudparet om ursäkt här och nu! Men roligt hade jag! Ja, till och med brudgummen drog till med några sånger och bra gjorde han det, lite övning och det hade varit perfekt! Han har god potential!
Det var utan tvekan den bästa festen jag varit på! Det var skönt att inte sitta med ett gäng rökare denna gången (på Emmas 25-års fest vad jag platserad mellan rökare). Hade super trevligt och fick träffa många trevliga, nya bekantskaper!


Och så till dagen och presentöppningen. Vid tre i eftermiddags var det dags i Svedala på *Kaffe & Sånt* för öppna paketen! Tyvärr kom inte så många (alla gäster från gårdagen var välkomna) men vi som var där hade trevligt och mysigt och de fick en massa fina saker!


Nedan kommer lite bilder från dagarna, skriver från min telefon så jag kan inte kommentera varje bild.


Mycket nöje,
Ellinor

Klänningen jag egentilgen skulle ha!

Det var som sagt väldigt fint dekorerat.

Min dalahäst som var bordsplaceringen, häftigt gjort!

Tårtan, som var bortom denna värld! MUMS!

Dagen efter, alla paketen, med brudgummen på ett hörn.

Av Ellinor - 3 februari 2013 01:04

Då har jag kommit hem från festen... Jag ska ger er en mening till så kommer resten i morgon!
Jag har ont i fötterna!

Presentation


Hej!
Teologi student i Lund med siktet inställt på examen.
Tar en dag i taget!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9
10
11 12
13
14 15 16
17
18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards